Over Sky
Mechanisatie: de geboorte van een Europees merk
Sulky, Sky en Prolog worden samen SKY Agriculture
Met de onthulling van de nieuwe naam die voortaan drie historische merken bundelt - SKY
Agriculture -, legt het Franse familiebedrijf Burel de laatste hand aan een transformatie
waarvoor de eerste stappen 10 jaar geleden gezet werden. Deze ontwikkeling, die meer is
dan alleen maar een naamsverandering, opent de weg naar een buitengewone dynamiek in
termen van innovatie in dienst van de Europese landbouw.
Terwijl het familiebedrijf, eigenaar van de historische merken Sulky, Prolog en Sky, recordresultaten
wist te behalen voor de campagne 2022-2023, met een geconsolideerde omzet van 85 miljoen euro
voor het boekjaar 22-23, blijven de bestuurders aan zijn ontwikkeling werken. Het door SKY Agriculture
gestelde doel? Aan de zijde staan van de agrariërs van morgen, met een uitgebreid aanbod aan
innoverende uitrustingen die aansluiten op de nieuwe behoeften van de Europese landbouw. Het
betreft niet slechts een naamsverandering, maar is het resultaat van zorgvuldige afwegingen rondom
een ‘monomerk’ strategie en de positionering hiervan, want de eerste stappen voor de transformatie
van dit solide concern dateren van 10 jaar geleden.
Julien BUREL, de ceo van het concern, licht toe: “De tijd nemen en geen overhaaste beslissingen
nemen om de dingen in de juiste volgorde te doen, dat zit in ons DNA. In 2018 hebben we de Baseline
‘Farming together’ gecreëerd, om als eerste stap de band tussen onze drie merken, Sulky, Prolog
en Sky te concretiseren. De ontwikkeling vervolgde zijn weg met, in 2020, de interne juridische
herstructurering van het concern en de reorganisatie van de commerciële afdeling, de
servicedienst en de afdeling reserveonderdelen… Je zou kunnen zeggen dat we eerst het interieur
van ons huis aangepakt hebben, alvorens de buitenmuren over te schilderen. En vandaag kunnen
we het resultaat van ons werk aankondigen, met de geboorte van het merk SKY Agriculture. ”
SKY Agriculture is een samenvoeging van SULKY, en het doel is ons op de toekomst te richten,
met een naam die buiten Frankrijk gemakkelijker is uit te spreken, en de komende 20 jaar dezelfde
goede resultaten te blijven leveren. David Guy, algemeen directeur van de groep maakt de volgende
analyse: “Het feit dat alles goed gaat betekent niet dat je niets moet veranderen. Ons concern is solide
en heeft de afgelopen jaren uitstekende resultaten behaald. Maar de zaken kunnen snel veranderen.
Dat hebben we gezien met de coronacrisis en Oekraïne… Je moet dan ook altijd voorzichtig blijven. Door
onze drie merken onder dezelfde vlag te laten varen, willen we er ook morgen nog zijn om de agrariërs
beter te kunnen begeleiden naar een positieve landbouw die oplossingen biedt voor de ecologische
en maatschappelijke uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden. ”
We benadrukken daarbij dat deze monomerk strategie SKY Agriculture ook in staat stelt zich aan het
nieuwe gezicht van de distributie van landbouwmaterieel in Europa aan te passen: de markt
concentreert zich, er vinden te pas en te onpas herstructureringen van dealernetwerken plaats,
waardoor al sinds een paar jaar hun aantal blijft afnemen. De geboorte van SKY Agriculture heeft
verder als doel de groei van de export van het concern te begeleiden. Op dit moment vindt 40% van
de verkoop plaats buiten Frankrijk, maar SKY Agriculture is vast van plan om dit percentage op te
schroeven naar 50%, daarbij met name steunend op de dynamiek van zijn afdeling ‘research en
ontwikkeling’, gericht op vier hoofdlijnen: precisie, technologie, energie-efficiëntie, agronomie.
www.sky-agriculture.com