Trekker in plaats van dieplader
Met behulp van een trekdissel kunnen de autonome trekmachines (VTE) van Krone en Lemken eenvoudig en snel op eigen wielen van perceel naar perceel worden getransporteerd.
Met de nieuwe transportoplossing van Krone en Lemken kan in de toekomst de autonome procestechnische eenheid (Verfahrenstechnische Einheit, VTE) - bestaande uit trekmachine en aangebouwd werktuig - eenvoudig aan een trekker worden gekoppeld. Deze slimme oplossing bespaart veel tijd, energie en personeelskosten, doordat het transport van perceel naar perceel met een dieplader over de openbare weg vervalt.
Het 'Vehicle Transport System' (VTS) verbindt de autonome trekmachine door middel van een koppelingssysteem direct met de trekker. Omdat de aandrijfstreng van het autonome voertuig tijdens het transport gedeactiveerd is, wordt het als een getrokken werktuig geclassificeerd en is het daardoor voor het wegverkeer toegelaten. Ook het gekoppelde aanbouwwerktuig - bijvoorbeeld een cultivator of maaiwerk - kan zo samen met het nieuwe transportsysteem als combinatie meerijden. Er is alleen een rijbewijs voor de trekker nodig.
Minimale ombouw- en transporttijden
In tegenstelling tot het transport per dieplader hoeven de meegevoerde aanbouwwerktuigen niet te worden afgekoppeld of afzonderlijk getransporteerd. Dat beperkt de ombouw- en transporttijden aanzienlijk.
Voor comfortabel en veilig rijden op de openbare weg worden beide assen van de autonome trekmachine zoals bij een gedwongen gestuurde aanhanger gestuurd. Daardoor is de combinatie zeer goed manoeuvreerbaar. Het stuurgedrag past zich aan de rijsnelheid aan, zodat de combinatie ook bij hogere snelheden stabiel en in het spoor rijdt en smalle inritten en bochten met een kleine draaicirkel veilig passeren kan. Het stuursysteem is aan een strenge veiligheidskeuring onderworpen en is tegen bedieningsfouten beveiligd.
Het koppelen van de twee voertuigen vindt naast de mechanische trekdissel met behulp van in de agrarische techniek gebruikelijke hydraulische en elektrische verbindingen plaats. Daardoor zijn bestuurders zeer snel vertrouwd met het nieuwe transportsysteem en zijn servicewerkzaamheden eenvoudig uit te voeren.
Het nieuwe transportconcept creëert de voorwaarden voor flexibele inzet van autonome procestechnische units onafhankelijk van de landinrichting van agrarische bedrijven.
De trekverbinding is ook weer een van de vele innovatieve ideeën van Krone en Lemken, die onder de werktitel: 'Combined Powers' ontstonden. Wat met een conceptstudie voor een autonome procestechnische eenheid (VTE) begon, wordt nu door een nieuwe richtinggevende oplossing aangevuld.
De fabrikanten Krone en Lemken bieden oplossingen voor het dreigende tekort aan agrarische vakmensen. De agrarisch ondernemer wordt in de toekomst een systeembeheerder van autonoom werkende machines. Lange werkdagen in het veld behoren binnenkort tot het verleden.
Bron: Krone