![Fendt logo](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/51/995/logo-fendt.627x109.png)
Een compleet nieuwe serie: natuurlijk superieur. Fendt 600 Vario
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/08/35/550/81733f.-detail.jpg)
De vermogensklasse van 150-200 pk is een van de grootste van Europa, met machines die worden gebruikt in de akkerbouw, grasland, transport en bij voorlader-werkzaamheden. Met de geheel nieuw ontwikkelde Fendt 600 Vario-serie presenteert Fendt voor het eerst in deze vermogensklasse een compacte en wendbare 4-cilinder-trekker met hoge prestaties en laadvermogen bij een lage vermogen-gewichtsverhouding en centraal bandendrukwisselsysteem af fabriek. Een elektronische systeemarchitectuur die met de klant meegroeit, biedt de volledige reikwijdte van FendtONE aan boord en daarbuiten.
Met vier modellen (Fendt 614 Vario, 616 Vario, 618 Vario en Fendt 620 Vario), beslaat de nieuwe serie het vermogensbereik van 149 tot 209 pk (110-154 kW) volgens ECE R120. Voor het eerst is het Fendt DynamicPerformance (DP)-concept voor extra vermogen beschikbaar voor alle modellen uit de 600-serie. DP levert tot 15 pk extra vermogen op elk model via vraaggestuurde regeling, precies wanneer dat nodig is. Zo haalt het topmodel Fendt 620 Vario dankzij DP een maximaal vermogen tot 224 pk. Het extra vermogensconcept is niet gebonden aan rijsnelheid of speciale voorwaarden. Het functioneert puur dynamisch - zelfs bij stationaire aftakaswerkzaamheden of, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden, bijvoorbeeld tijdens de grondbewerking.
Ontworpen voor wereldwijde eisen, richtte de ontwikkeling van de Fendt 600 Vario zich op een flexibel, wendbaar en krachtig totaalpakket. De Fendt 600 Vario wordt gekenmerkt door een lage vermogen-gewichtsverhouding met een hoog vermogensbereik, baanbrekende manoeuvreerbaarheid, een hoog laadvermogen en een aandrijfconcept dat voor het eerst permanente tractie, bodembescherming en lage slijtage naadloos combineert. Daarnaast is er de optionele spoorbreedte van 60 inch (1,5 meter) voor rijgewassen en het optimale ontwerp voor gebruik met de voorlader.
Exclusief voor Fendt komt met de Fendt 600 Vario-serie de compleet nieuw ontwikkelde 4-cilinder 5-liter Agco Power CORE50-motor op de markt. De nabehandeling van de uitlaatgassen vindt plaats via een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieselpartikelfilter (DPF) en met selectieve katalytische reductie (SCR) zonder uitlaatgasrecirculatie. Het voldoet aan alle vereiste emissienormen wereldwijd. In Europa is dit de Stage V-emissienorm. De CORE50-motor is ook voorbereid op alternatieve brandstoffen, zoals HVO, om in de toekomst met een lagere CO2-uitstoot te kunnen werken. Ook is de motor voorzien van onderhoudsvrije hydraulische klepstoters. De eerste motoroliewissel vindt plaats bij 500 uur, dus het initiële interval van 50 uur is weggelaten.
De nieuw ontwikkelde Fendt VarioDrive verwijst naar een geheel nieuwe generatie continu variabele transmissietechnologie. De basis is de eentraps aandrijflijn met onafhankelijke aansturing van de voor- en achteras. De transmissie meet continu de slip op alle vier de wielen en regelt op gevoelige wijze het geleverde vermogen. Voor het eerst combineert Fendt VarioDrive de vier belangrijkste functies: maximale trekkracht, lage bodemdruk met minimale slijtage en baanbrekende wendbaarheid. Dynamische regeling voorkomt wielslip, met maximale tractie, ongeacht de ondergrond. Dankzij deze aandrijflijn is er geen handmatig in- en uitschakelen van de vierwielaandrijving meer nodig.
Door de asonafhankelijke regeling trekt het zogenaamde pull-in-turn-effect de machine tijdens het sturen de bocht in. Het resultaat: een bijzonder kleine draaicirkel van slechts 10,2 meter met 540/65 R30-banden. De eerdere tegenstelling tussen maximale trekkracht, maximale bodembescherming en verspanning in de aandrijflijn wordt opgelost en zet een nieuwe standaard in de aandrijftechniek. Hierdoor behoren zwarte wielsporen bij voorladerwerkzaamheden tot het verleden en wordt de grasmat op grasland beschermd.
Het innovatieve Fendt iD-laag toerenconcept is voor het eerst verkrijgbaar in deze compacte vermogensklasse. Alle componenten, zoals de motor, transmissie, hydrauliek en koelsysteem, zijn ontworpen volgens het zogenaamde "hoog koppel - laag motortoerental" principe. Zo bereikt de Fendt 600 Vario ook bij lage toerentallen een hoog koppel en bespaart hij brandstof. Het nominale motortoerental bedraagt slechts 1.900 tpm. In het hoofdwerkbereik bedraagt het toerental een rustige 1.350 tot 1.800 tpm. Het topmodel Fendt 620 Vario haalt bij slechts 1.250 tpm een topsnelheid van maximaal 50 km/ u. Het maximale koppel van 950 Nm is bij het topmodel Fendt 620 Vario beschikbaar vanaf slechts 1.200 tpm tot 1.600 tpm en zorgt voor een hoge trekkracht en acceleratie bij een minimaal specifiek brandstofverbruik.
Zet nieuwe normen op het gebied van vermogen-gewichtsverhouding, wendbaarheid en laadvermogen
Met een vermogen-gewichtsverhouding van slechts 34,4 kg per pk en compacte buitenafmetingen is de Fendt 620 Vario bijzonder wendbaar en oefent hij zo min mogelijk druk uit op de bodem. Afhankelijk van de werktoepassing kan de serie zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde op de achterwielen flexibel worden geballasteerd. Dankzij een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 13,5 ton kan hij als zware trekker worden gebruikt en wordt de bedrijfsveiligheid tijdens het transport gegarandeerd. Het hoge laadvermogen van 5,8 t maakt bijvoorbeeld het flexibel laden van een gevulde zaaicombinatie met fronttank of het veilig transporteren van aanhangers met veeleisende oplegdruk mogelijk. Een ander groot voordeel is de verhouding tussen laadvermogen en bedrijfsgewicht. Hier haalt de Fendt 600 Vario een hoge index van 75 procent in de klasse van compacte standaardtrekkers (5,8 t nuttig laadvermogen/ 7,7 t bedrijfsgewicht).
Voor bijzonder stoffige bedrijfsomstandigheden is voor de Fendt 600 Vario als optie een intelligente, omkeerbare koelvin leverbaar, die direct vanuit de cabine kan worden aangestuurd. Het systeem is volledig geïntegreerd in de bediening van de tractor, kan flexibel naar behoefte worden aangestuurd en werkt stil en efficiënt.
Een optimaal aangepaste bandenspanning vermindert de slip- en bodemdruk en verhoogt de bodemvruchtbaarheid. Het volledig geïntegreerde Fendt VarioGrip centrale bandendrukwisselsysteem vergroot het contactoppervlak van de banden, verhoogt de trekkracht tot wel acht procent en verlaagt tegelijkertijd het brandstofverbruik met maximaal acht procent en verhoogt zo de totale productiviteit van de machine. Een hogere luchtdruk tijdens het rijden op de weg verlaagt de rolweerstand, waardoor nog eens twee procent brandstof wordt bespaard* (*South Westphalia University of Applied Sciences, Agricultural Economics Soest 2014). In de terminal kan de bestuurder de bandenspanning comfortabel regelen via het dubbelleidings bandenspanningsregelsysteem. Fendt VarioGrip is optioneel direct af fabriek leverbaar voor zowel flens- als steekassen, voor rijgewassen met dubbele montering en ook met wielgewichten.
Hoge variatie voor wereldwijde eisen
Voor de Fendt 600 Vario zijn talloze bandenopties leverbaar tot een diameter van 1.950 mm aan de achterzijde. De standaarduitrusting van het Fendt 620 Vario-model omvat 650/65 R42-banden.
De 60-inch spoorbreedte is gebruikelijk in Noord-Amerika, Australië en Zuid-Afrika. In deze gebieden is teelt in rijgewassen (Row-Crop) aan de orde. Voor het eerst in deze vermogensklasse biedt Fendt de Fendt 600 Vario aan als 60 inch (Row-Crop) versie voor alle modellen uit de serie. Voor gebruik in de rijteelt zijn zowel enkele als dubbele banden af fabriek verkrijgbaar. Ook in Europa wordt de smalle steekas met een uitwendige breedte van 2,50 m steeds belangrijker door mechanische onkruidbestrijding, flexibele spoorkeuze en dubbele montering. Apparatuur voor mechanische onkruidbestrijding stelt tegenwoordig hoge eisen aan de trekker. De nieuwe duowielnaaf is een koppelsysteem voor dubbele wielen dat de overdracht van hogere krachten mogelijk maakt. Met de duowielnaaf wordt het vermogen veilig via de assen overgebracht en niet meer via de velgen. Daarbij is de flexibele spoorkeuze in de enkele montering en het gecombineerde gebruik van het centrale bandendrukwisselysteem tijdens gehele dubbele montering een enorm voordeel. De spoorbreedteverstelling voor en achter gebeurt handig via zogenaamde spacers (tussenstukken).
Systeemarchitectuur die met de klant meegroeit - individuele bediening met FendtONE
Fendt doet er alles aan om tractoren voor klanten up-to-date te houden. Verdere ontwikkelingen kunnen worden doorgevoerd door middel van voortdurende updates van het besturingssysteem van het voertuig en functionele verbeteringen voor machines. Dit is precies wat het FendtONE-besturingssysteem in de Fendt 600 Vario doet. FendtONE heeft een open systeemarchitectuur die voortdurend groeit met partners en digitale oplossingen. Zo blijft de machine efficiënt, up-to-date en behoudt zo een hogere restwaarde.
FendtONE onboard en offboard combineren Smart Farming- en farm-management oplossingen voor veld- en kantoorgebruik.
Bij FendtONE onboard zijn de multifunctionele joystick, een 10" digitaal dashboard en een 12" terminal op de armleuning standaard. De optionele 3L-joystick in de FendtONE-armleuning en nog een 12"-terminal in het cabinedak maken de uitrusting compleet. Slimme functies zoals het Fendt Guide-spoorgeleidingssysteem, de automatische Fendt Section Control (SC) of het gebruik van Fendt Variable Rate Control (VRC) worden naar wens weergegeven op de individueel toewijsbare tegels op de terminals. Voor meer informatie over FendtONE onboard en offboard, zie ons FendtONE-persbericht.
Veiligheid en werkcomfort tot in het laatste detail doordacht
De beproefde Fendt VisioPlus-cabine combineert een hoge werkveiligheid met het beste overzicht, comfort en ergonomie. Zo kan het cabineluchtfiltratiesysteem optioneel vanuit de fabriek worden omgebouwd naar categorie 4-bescherming volgens EU-norm EN15695. Het categorie 4-beschermingssysteem beschermt de chauffeur tegen stof, vloeibare gewasbeschermingsmiddelen en hun dampen. Met het juiste filter voldoet de Fendt 600 Vario dus aan alle wettelijke eisen op het gebied van gewasbeschermingstoepassingen. In de basisuitvoering voldoet hij aan alle normen van een beschermingscabine van categorie 2.
Goed zicht is cruciaal voor nauwkeurig werken. Het samenspel van drie factoren zorgt ervoor dat de bestuurder optimaal zicht heeft. Met een kijkhoek van 77 graden zorgt de verticaal doorlopende panoramische voorruit voor optimaal zicht op de voorlader bij het werken op hoogte. In het horizontale vlak heeft de bestuurder een hoge zichtindex rondom van ruim 72 procent. Deze index meet het netto vrije zichtbare gebied op hoofdhoogte bij een diameter van 24 meter. Ruitenwissers voor met een wisoppervlak tot 300 graden en de optionele ruitenwisser aan de rechterzijde met een wisoppervlak van 97 graden aan de rechterkant maken het zichtpakket compleet.
Voor het beste zicht, zelfs bij lage temperaturen, is de voorruit optioneel verkrijgbaar uit gelaagd glas met voorruitverwarming. Twee optionele camera’s voor voor en achter vergemakkelijken het manoeuvreren en zorgen voor direct zicht op het werktuig en verhogen het werkcomfort, terwijl twee optionele werklampen in de motorkap zorgen voor de best mogelijke verlichting. Led-achterlichten en een dynamische richtingaanwijzer verhogen de veiligheid in het wegverkeer nog verder.
Lange werkdagen stellen hoge eisen aan de chauffeur. Hiervoor kunnen eten en drinken nu zowel gekoeld (0-16°C) als opgewarmd (45-65°C) worden in een koel- en warmhoudbox.
Een nieuwe generatie bestuurdersstoelen
Er zijn zes verschillende stoelconfiguraties voor de Fendt 600 Vario. Als optie is de nieuwe premiumstoel met intuïtieve bediening via de terminal, bekend van de Fendt 700 Vario Gen7, verkrijgbaar. Deze beschikt over tal van ergonomische en comfortfuncties. De bestuurder verstelt de zithoogte en -positie en de hoek van de rugleuning elektrisch via een hendel aan de zijkant van de stoel. Bij het wisselen van bestuurder kunnen ze gepersonaliseerde stoelprofielen aanmaken en deze met één klik activeren.
De comfortfuncties bestaan uit:
• Meertraps stoelklimaatregeling
• Meertraps stoelverwarming
• Viervoudig verstelbare lendensteun
• Verstelbare zijwangen
• Massagefuncties
• Geheugenfunctie voor verschillende bestuurders
Optimaal samenspel met voorlader - Nieuwe Fendt Cargo en Fendt CargoProfi
In de vermogensklasse tot 200 pk is de inzet met voorlader een kerntoepassing. De Fendt 600 Vario is ontworpen voor voorladergebruik met de nieuwe generatie Fendt Cargo- en Fendt CargoProfi-voorladers met een panoramisch raam over de volledige lengte en een hoge kijkhoek. U kunt kiezen uit twee klassen qua grootte met de modellen 4.85, 5.85 en 5.90 voor verschillende hefhoogtes en hefvermogens. Met een maximaal hefvermogen tot 34,6 kN voor de Fendt Cargo 5.90 en een optionele positie-onafhankelijke weegfunctie verplaatst de Fendt CargoProfi-voorlader ook grote lasten efficiënt tot een hoogte van maximaal 4,50 meter.
De nieuwe multikoppeling vermindert drukverliezen, heeft een automatische openingsfunctie en beschermt bij ontkoppeling tegen vervuiling. De automatische weergave in de terminal geeft meldingen voor inzetafhankelijke onderhoudsintervallen. Beide functies verlengen de levensduur van de lader. De Fendt 600 Vario heeft aparte hydraulische ventielen voor de voorlader. Dit betekent dat alle ventielen zowel aan de achterzijde als aan de voorzijde te allen tijde beschikbaar zijn.
De voorlader wordt efficiënt bediend via de optionele 3L-joystick. Bij veelvuldige richtingsveranderingen, zoals bij laadwerkzaamheden, wordt het voordeel van de geïntegreerde achteruitrijknop duidelijk. Door de combinatie van Fendt Cargo en 3L-joystick kunnen bij het werken met een kuilgrijpbak drie functies tegelijk worden uitgevoerd. De derde functie wordt bediend via de duimjoystick op de 3L-joystick. Hierdoor kan de kuilgrijpbak tegelijkertijd worden geheven, gekanteld en geopend.
Optioneel biedt Fendt een extra stuurjoystick voor de Fendt-tractoren. Meer informatie over de stuurjoystick vindt u in ons persbericht over innovaties bij Fendt-tractoren.
Uitgebreid veiligheidsconcept
Met onder meer het lagetoerenconcept, een topsnelheid van maximaal 50 km/ u bij slechts 1.250 tpm, een uitgebreid chassis- en veiligheidsconcept en de aanhangwagenremassistent is de Fendt 600 Vario een echt transporttalent. Het uitgebreide veiligheidsconcept omvat een hydraulische dubbelcircuitrem, de gevoelige Fendt Reaction-besturing met geïntegreerde terugstelling en een remlicht- en vertragingsassistent.
De nieuwe aanhangerremassistent zorgt voor extra veiligheid in kritieke situaties. Dit maakt de trekker-opleggercombinatie binnen bepaalde grenzen tot 25 km/ u nog veiliger en ontziet bovendien de grasmat. Een sensor meet via de transmissie het stuwkrachtkoppel van de aanhanger. Wanneer de trekker bij het bergafwaarts rijden merkt dat de aanhangwagen te hard duwt, activeert hij automatisch de pneumatische rem van de aanhangwagen. Dit betekent dat de Fendt 600 Vario een uitgebreid veiligheidspakket voor transport heeft.
Krachtige, krachtige hydrauliek
Tot het totaalpakket van de Fendt 600 Vario behoort ook de krachtige hydrauliek van het voertuig, met maximaal vijf aansluitingen achter, maximaal twee voor en maximaal drie onafhankelijke aansluitingen in het midden. Hij wordt gekenmerkt door het modulaire ontwerp en een opbrengst tot 205 liter. Het ontwerp maakt het gebruik van standaard of efficiënte, lekvrije FFC hydraulische koppelingen mogelijk.
De nieuwe ontlastende trekkrachtregeling voor de achterhef verplaatst het gewicht van het werktuig proportioneel naar de achteras van de trekker, waardoor de tractie toeneemt en het werkresultaat verbetert.
De Fendt 600 Vario kan vanaf Agritechnica worden besteld en de serieproductie van de Fendt 600 Vario-serie start in de zomer van 2024.
Bron: Fendt Mechangroep