De Alliance 398 op agrotrucks in de praktijk


In het noordelijke Hessische dorp Wabern (Duitsland) runt Holger Jäger een agrarisch loon-, graaf- en transportbedrijf.
Buiten het oogstseizoen ondersteunt hij de regionale wegbeheerders bij de winterdienst en voert hij snoeiwerkzaamheden aan bomen uit. In het voorjaar en de zomer kan men de actieve ondernemer inhuren voor allerlei soorten grondverzetwerkzaamheden. De herfst is echter gereserveerd voor de maïsoogst. Dan schakelen de vrachtwagencombinaties van Holger Jäger moeiteloos tussen het veld en de silo en overbruggen ze lange afstanden op de weg. "Elke herfst vervoeren we tot wel 45.000 ton maïssnippers van het veld naar de boerderijen en de maïsopslagplaatsen. In deze drukke periode legt elke vrachtwagen van ons ongeveer 8.000 kilometer af", berekent Holger Jäger. Tijdens het oogstseizoen rust hij zijn landbouwtrucks uit met de Alliance 398 banden. "Deze band kan de combinatie van het veld en de weg heel goed aan."
Voor de veelzijdig inzetbare 398-banden gebruikte Holger Jäger het vorige model, de Alliance 331. Met zijn sterke grip was het A/S-profiel volgens Jäger de beste keuze voor puur akkerwerk. De Alliance 331 is echter niet ontworpen voor hoge snelheden, en naast de band zelf lijdt ook het rijcomfort onder het grof gestructureerde profiel. De Alliance 398 daarentegen is al ontworpen voor een hogere snelheidsrange en biedt een uitgebalanceerd compromis - zowel qua rijcomfort en snelheid op de weg, als qua prestaties op het veld.
"De Alliance 398 - op dit moment de beste oplossing op de markt."
Om de genoemde redenen kiezen naast landbouwtruckbeheerders ook Unimog-bestuurders graag voor de 398-band. Niet in de laatste plaats draagt de robuuste band met zijn enorme draagvermogen bij aan verhoogde productiviteit en verminderde reistijden in de agrarische logistiek. Trailers kunnen volledig beladen worden vervoerd van A naar B zonder bandenwissel in minimale tijd. Praktijkmens Holger Jäger prijst ook expliciet de duurzaamheid van het profiel. Volgens Jäger is die aanzienlijk beter in vergelijking met het vorige model. "Gezien de combinatie van eigenschappen is de 398 de beste oplossing die momenteel op de markt beschikbaar is. Het voordeel is dat ik met de landbouwtruck zelf op plaatsen kan komen waar de trekker niet kan komen - zelfs op de hoogste maïsopslagplaats." Met het oog op de operationele kosten doen de akkerbouwtrucks het ook goed. In vergelijking met de tractor bespaart Holger Jäger met zijn landbouwtrucks ongeveer 30 procent brandstof. Dat telt op."
Akkerbouwtruck-pionier sinds 1996
Het idee om met vrachtwagens het veld op te gaan, kreeg de loonwerker tijdens een verblijf in de Verenigde Staten. Hier zag Holger Jäger hoe boeren met hun vrachtwagens heel natuurlijk tussen het veld en de weg schakelden - op normale wegbanden. Dit idee nam hij mee terug naar huis. "Bij ons in Noord-Hessen is het wat heuvelachtiger en de grond is wat natter. Zelfs tractoren bereiken hier snel hun grenzen. Dus moest ik wat creatiever worden om de vrachtwagens het veld op te krijgen." De ombouw van zijn straatvrachtwagens voor gebruik op het veld heeft Jäger vanaf het begin in zijn eigen werkplaats uitgevoerd. "In 1996 hebben we een eerste tweewielige vrachtwagen geschikt gemaakt voor het veld. In 1998 volgde het volgende voertuig, een drieasser", herinnert de ondernemer zich. Tijdens het regenachtige oogstseizoen in 1998 reden de innovatieve akkerbouwtrucks met robuuste graafmachinebanden nog steeds over de maïsvelden in Noord-Hessen, terwijl de tractoren van de concurrentie stuk voor stuk vast kwamen te zitten. Zijn groeiende vloot vrachtwagens onderscheidde hem al snel van andere agrarische dienstverleners. Tegenwoordig heeft loonwerker Jäger in zijn vloot zes landbouwtrucks die tijdens het seizoen op het Alliance-profiel 398 rijden.
Akkerbouwtrucks op de Alliance 398 - een conclusie
Naast de aanzienlijke brandstofbesparing van ongeveer 30 procent in vergelijking met een trekkercombinatie, vereenvoudigen en versnellen akkerbouwtrucks op de Alliance 398 aanzienlijk de agrarische logistiek. Bij de overgang van het veld naar de weg zijn er geen ombouwtijden nodig. Op het veelzijdige profiel kunnen akkerbouwtrucks het volledige toepassingsspectrum aan - van het oogsten, het overbrengen over langere afstanden met hogere snelheid tot het lossen van de oogst op de pas opgestapelde maïsopslagplaats.
Bij Bohnenkamp beschikbare maten van de Alliance 398
De Alliance 398 is momenteel verkrijgbaar bij Bohnenkamp in de volgende maten: 445/65 R 22.5 (160 J) 600/50 R 22.5 (164 J) 445/70 R 24 (151 J) 495/70 R 24 (155 J).
Bron: Bohnenkamp