Kracht is meer dan vermogen
De Xerion 12.590 en 12.650 van Claas als Terra Trac- en Trac-uitvoeringen. Meer performance in alle opzichten
Kracht is meer dan vermogen
Focusmarkten in Europa en overzee. Al meer dan 25 jaar verovert de Xerion steeds weer nieuwe toepassingsgebieden en marktregio’s. De twee nieuwe modellen 12.590 en 12.650 zijn ontwikkeld als specialisten voor zware en heel zware trekwerkzaamheden van brede bodembewerkingswerktuigen en zaaimachines, alsmede voor gebruik met overlaadwagens. Doelmarkten voor de nieuwe modellen zijn naast Noord-Amerika, Centraal en West-Europa en Zuid-Amerika, ook landen als Australië. Na talrijke gesprekken met klanten zijn vier hoofddoelen geïdentificeerd die van primair belang waren bij de ontwikkeling van de 12-serie van de Xerion:
▪ Hogere rentabiliteit als resultaat van een laag brandstofverbruik, lage onderhouds- en slijtagekosten en een hoge inruilwaarde
▪ Hogere trekkracht dankzij hoog koppel, een groot contactvlak, optimale 50:50 gewichtsverdeling onder alle omstandigheden en een royaal hydraulisch vermogen
▪ Hoger comfort dankzij een grote, vierpuntsgeveerde cabine met uitstekend zicht rondom, gedempte rupsbanden bij de TerraTrac en comfortabele besturing
▪ Uitstekende assistentie met behulp van Cebis, Cmotion, Cemos en gps Pilot Cemis 1200
Het succesvolle basisconcept met gebout, zwaar uitgevoerd centraal frame en twee stuurassen werd overgenomen van de kleinere Xerion 4200, 4500 en 5000. Vanwege het hogere vermogen en gewicht en grotere spoorbreedte werd dit vervolgens aangepast. De nieuwe Terra Trac-driehoeksrupsbanden of -dubbellucht met bandenmaat tot 800/70 R42 ontzien de bodem tijdens de krachtoverbrenging. De grote, vierpuntsgeveerde cabine zorgt ervoor dat de chauffeur uitstekend zicht rondom heeft. Het aandrijvingsconcept 2.0 met lage toerentallen is een symbiose van een efficiënte Mercedes-Benz motor met een grote cilinderinhoud en een perfect afgestemde, traploze transmissie. Dit wordt gecompleteerd door een krachtig hydraulisch systeem dat bij lage toerentallen het hoogste hydraulisch vermogen op de markt levert. Met een maximumvermogen tot 653 pk en koppel tot 3100 Nm is de Xerion 12-serie op dit moment de krachtigste tractor met vierwielaandrijving met traploze transmissietechnologie. Tot slot zijn de modellen uitgerust met het Cemos chauffeursassistentie- en procesoptimalisatiesysteem, bekend van de Claas-standaardtractoren uitgerust met Cmatic traploze transmissies.
Mercedes-Benz zescilindermotor met een cilinderinhoud van 15,6 liter en lage toerentallen. Hoog koppel, zuinig en gebruiksvriendelijk onderhoud
Voor de motor is de keuze opnieuw op Mercedes-Benz gevallen. De zescilinder lijnmotor OM473 LA met een cilinderinhoud van 15,6 liter is bekend uit de Jaguar en Lexion en kenmerkt zich door een enorm koppel, zuinig verbruik en vergt weinig onderhoud. In de Xerion 12.590 levert de motor een vermogen van 585 pk vanaf 1600 t/ min; bij de Xerion 12.650 bedraagt dit maximaal 653 pk. Voor de enorme krachtontplooiing bij lage toerentallen en maximale efficiëntie bij vol- en deellast staat de turbocompound-technologie garant met een wastegate-turbocompressor. Hierdoor is het maximumkoppel - bij de Xerion 12.650 een imposante 3100 Nm - al bij een motortoerental van 1300 t/ min ter beschikking, terwijl het stationair motortoerental slechts 650 t/ min bedraagt. De koeling voor de motor, transmissie, hydrauliek en assen zijn ontworpen zijn ontworpen met een groot oppervlak voor maximale efficiëntie en is eenvoudig toegankelijk. Met behulp van de hydraulische omkeerbare ventilator kan de koeling tijdens werkzaamheden met een druk op de knop worden gereinigd. De brandstoftank van de Xerion 12-serie heeft een inhoud van 1400 liter; de AdBlue-tank 90 liter. Omdat de brandstoftank in het midden van het chassis is aangebracht, wijzigt de gewichtsverdeling van de tractor niet wanneer het brandstofpeil daalt tijdens werkzaamheden. Olie hoeft pas na 1000 bedrijfsuren te worden ververst. Tot slot zijn de modellen uitgerust met een onderhoudsvrije nabehandeling van uitlaatgassen conform Stage V.
Traploze vierwielaandrijving voor het eerst boven 650 pk
Net zoals alle overige grote tractoren van Claas, beschikt de Xerion 12-serie over een traploze Cmatic-transmissie van de nieuwste generatie. Deze transmissies kenmerken zich door onderhoudsvriendelijkheid, een lange levensduur en een perfecte afstemming op het optimale koppel en verbruik van de motor. Sinds 2003 hebben deze transmissies zich in de Xerion ook onder extreme omstandigheden bewezen als uiterst betrouwbaar, zijn ze bestand tegen hoge belasting en beschikken over een lange levensduur. Bovendien zorgen zowel het soepel wegrijden en afremmen van de traploze en variabele rijaandrijvingen ervoor dat bodembewerkingswerktuigen en zaaimachines worden ontzien, omdat piekbelasting van de frameconstructie en aanhangwagens door abrupt schakelen of koppelen met het werktuig in de werkstand wordt voorkomen. Desalniettemin staat bij de Xerion vanaf een minimumsnelheid van 0,05 km/ h het volledige koppel ter beschikking. Dankzij vier automatisch wisselende rijbereiken werkt de transmissie uiterst efficiënt, waarbij de kracht op beide assen wordt overgedragen. In combinatie met het multipass-effect en een 50:50 gewichtsverdeling ontstaat een compromisloze krachtoverbrenging op de bodem, die in alle opzichten wordt ontzien, onafhankelijk van de stuuruitslag. Daardoor staat ook bij werkzaamheden op heuvelachtig terrein of bij het rijden langs obstakels steeds de volledige tractie ter beschikking. De Xerion 12 Terra Trac bereikt een topsnelheid van 40 km/ h bij 1400 t/ min. De Trac-uitvoering daarentegen heeft een topsnelheid van 50 km/ h, wat uniek is in deze vermogensklasse.
Cemos on board. Vermogen volledig benutten en bodem ontzien. Na de introductie bij Arion- en Axion-/ Axion Terra Trac-standaardtractoren met Cmatic-transmissie is het zelflerende en op dialogen gebaseerde chauffeursassistentie- en procesoptimalisatiesysteem Cemos nu ook beschikbaar voor de Xerion. Dankzij optimalisatie van de krachtoverbrenging, het aandrijfmanagement en ballastering, kunnen zowel het brandstofverbruik en de capaciteit per hectare met dubbele cijfers worden verbeterd volgens het Duitse DLG testrapport 7096. Bovendien beschikt Cemos over een instelassistent voor ploegen en de Terranimo®-applicatie. Deze software berekent en visualiseert, nadat de gebruiksomstandigheden zijn ingevoerd, het risico op verdichting van drie bodemlagen. Hierdoor kan de chauffeur de machine dusdanig instellen dat de bodem zoveel mogelijk word ontzien.
Werkhydrauliek met lage toerentallen voor uiterst veeleisende toepassingen
Het laagtoerental concept 2.0 van de Xerion geldt niet alleen voor de transmissie, maar ook voor de krachtige werkhydrauliek. Hierbij kunnen in totaal drie load-sensing-pompen maximaal 537 l/ min aan externe verbruikers leveren bij 1900 t/ min. Op dit moment is er geen enkele andere tractor op de markt die dit kan leveren. Dankzij deze royale opbrengst kunnen zelfs de breedste airseeders met een permanent hoge behoefte aan olie efficiënt hun werk uitvoeren met een sterk gereduceerd motortoerental. Met maximaal acht dubbelwerkende ventielen kunnen ook bodembewerkingswerktuigen, zaaimachines en airseeder precisiezaaimachines steeds van voldoende olie worden voorzien, waarbij geprioriteerde circuits doelgericht 140 l/ min kunnen leveren aan verbruikers met de grootste behoefte aan olie. De opbrengstregeling wordt voor elk regelventiel grafisch op de Cebis-terminal weergegeven. Hierdoor kan de chauffeur, wanneer er met aanbouwwerktuigen met meerdere verbruikers met een hoge behoefte aan olie wordt gewerkt, de opbrengstregelingen gericht aanpassen en prioriteiten toekennen.
Nieuwe Terra Trac 400-rupsbanden en dubbellucht tot 800/70 R42
Om aan de hoogste klanteneisen te kunnen voldoen met betrekking tot krachtoverbrenging, comfort en ontzien van de bodem, heeft Claas Industrietechnik in Paderborn voor de Xerion 12-serie nieuwe rupsbanden ontwikkeld. Vaste, gestuurde assen met twee extra stuurcilinders per as en grote aandrijfwielen dragen met behulp van acht nokken de kracht op de rupsbanden over. De kleine tussenrollen zijn onafhankelijk opgehangen ten opzichte van de buitenste loopwielen. De grote rubberen dempers tussen de onderzijde van het chassis en het pendelframe van de rupsbanden dempen effectief trillingen en schokken. De Trac-uitvoering kan met dubbellucht tot 800/70 R42 worden uitgerust en beschikt daarmee over een ongeëvenaard groot contactvlak voor wieltractoren. De ideale 50:50 gewichtsverdeling zorgt, onafhankelijk van het brandstofpeil, samen met de efficiënte aandrijflijn met lage toerentallen voor een 10 procent lager brandstofverbruik in vergelijking met andere tractoren in dit segment. De Terra Trac-uitvoering bereikt dankzij de grote driehoeksrupsbanden met naar keuze een breedte van 30 of 36 inch (762 of 914 mm) voor vergelijkbare efficiëntie. Dankzij de twee gestuurde assen werken zowel Terra Trac en Trac uiterst nauwkeurig, waarbij de cabine en de achterhefinrichting op de middenas blijven. De besturing komt overeen met die van standaardtractoren, waarbij manoeuvreren en keren soepel en aangenaam door de chauffeur kan worden uitgevoerd, met minimale spoorvorming. Naast het standaard stuurprogramma met navolgende achteras is de klassieke vierwielbesturing ook mogelijk. Met de in het standaard stuurprogramma aanwezige functie Dynamic Steering wordt het aantal vereiste stuuromwentelingen bij werkzaamheden op het perceel gehalveerd en het stuurkoppel verder verminderd.
Grote cabine met vierpuntsvering Bij de ontwikkeling van de Xerion 12-serie stond, naast een efficiënte krachtoverbrenging waarbij de bodem wordt ontzien, het comfort van de chauffeur in het middelpunt. De cabine werd 27 cm aan de voorzijde verlengd en is daarmee op dit moment de grootste werkplek in het premiumsegment voor tractoren. Achter de stuurkolom en aan de rechter A-stijl kunnen af fabriek voetsteunen worden aangebracht. De chauffeursstoel is in drie verschillende uitvoeringen leverbaar: als beklede standaardstoel of als optie met hoogwaardige katoenen of lederen bekleding. De stoel zelf kan 40 graden worden gedraaid, waardoor de chauffeur tijdens het werk optimaal zicht op de aanbouwwerktuigen heeft. Dankzij de volledige integratie van de uitlaatgasnabehandeling en de uitlaat in het chassis rechts onder de cabine en de slanke stuurkolom beschikt de Xerion 12-serie over onovertroffen zicht rondom. De centrale functies van de tractor worden bediend en bewaakt met behulp van de ergonomische armsteun met Cmotion multifunctionele hendel en Cebis-terminal met touchbeeldscherm. Daarmee beschikken alle Claas-tractoren tussen 125 en 653 pk vanaf de Arion 500 over dezelfde bediening. De nieuwe vierpuntsgeveerde cabine zorgt voor een ongekend comfortniveau in deze vermogensklasse. Hiermee worden schokken gedempt, terwijl overhellen wordt tegengegaan, zodat chauffeurs ook op lange werkdagen geconcentreerd hun werk kunnen uitvoeren zonder vermoeid te raken. Vanwege de verdere ontkoppeling van de cabine van het chassis worden trillingen en geluiden van de aandrijflijn aanzienlijk beter gedempt in de cabine.
Gps Pilot Cemis 1200: geautomatiseerd sturen, online opdrachtmanagement, precision farming-toepassingen en nog veel meer
Voor de Xerion 12-serie is een pakket op maat als optie leverbaar voor Isobus- en precision farmingtoepassingen. Voor geautomatiseerd sturen met gps Pilot met uiteenlopende correctiesignalen, on en offline opdrachtmanagement en precision farming-toepassingen met section control en locatiespecifieke toepassing (VRA-Variable Rate Application). Alle functies voor moderne, nauwkeurige en locatiespecifieke werkzaamheden staan daarvoor in combinatie met de 12-inch Cemis 1200-terminal met de bekende Cebis-bediening ter beschikking. Met Claas Connect kunnen nieuwe licenties of goedkeuringen direct online naar de terminal worden overgedragen, zoals opdrachten met ingevoerde rijsporen en applicatiekaarten van verwante FMIS-systemen (Claas API). Dankzij de mogelijkheid om geautomatiseerd meerdere referentielijnen voor een perceel in te voeren, wordt de efficiëntie nog verder verhoogd. Aan de hand van ingevoerde of geïmporteerde perceelgrenzen kunnen, voordat de betreffende bewerkingen worden uitgevoerd, zowel A-B-rechte lijnen als A-B-contouren voor verschillende delen of segmenten van het oppervlak worden berekend en opgeslagen. Met behulp van deze functie wordt vooral het werk op onregelmatige percelen vereenvoudigd, omdat naast de hoofdrichting voor de uit te voeren bewerkingen ook meerdere kopakkers of ronde perceelgrenzen als referentie kunnen worden ingevoerd. Voor een verdere verlichting van de werkzaamheden zorgt het rijpadenmanagement op Cemis 1200. De betreffende rijpaden worden op het display in kleur gemarkeerd en de chauffeur wordt met behulp van signalen eraan herinnerd wanneer een rijpad moet worden gemaakt. Op deze manier wordt geen enkel rijpad meer overgeslagen en kan de chauffeur zich volledig op de optimale performance van de tractor en het aanbouwwerktuig concentreren.
Bron: Claas Kamps De Wild