Video: beer van een trekker met intelligente transmissie
De 8R-serie heeft drie transmissievarianten. Op de kleine modellen, tot 320 pk, is een powershifttransmissie leverbaar met zestien versnellingen vooruit en vijf achteruit. De klant heeft tevens de keuze uit de traploze AutoPowr-transmissie. Behalve de koper van de 8400R. Die kan de trekker alleen bestellen met de e23 elektronisch schakelende powershift-transmissie. Deze is ook leverbaar op alle andere typen. De e23 heeft 23 versnellingen vooruit en elf achteruit. Er is een 40- en een 50-kilometeruitvoering.
Deze snelheden worden gehaald bij respectievelijk slechts 1.410 en 1.670 motortoeren. Dit is gunstig voor het brandstofverbruik. Dit is gemeten op het teststation van het Duitse DLG-testinstituut. Bij transportwerk op vlak terrein verbruikte de trekker bij 50 kilometer per uur maar zo’n 30 liter diesel per uur. Bij zwaar trekwerk in het veld loopt het verbruik op tot iets boven de 70 liter per uur. Bij de Powermixtest, waarbij wordt gemeten bij een combinatie van trekwerk, aftakaswerk en afgenomen hydraulisch vermogen, is de gemeten waarde 238 gram per kWh: bijzonder zuinig. Een hulpmiddel om zuinig te rijden is de automatische regeling van de transmissie en het motortoerental. De chauffeur hoeft alleen maar de gewenste rijsnelheid in te stellen en de transmissie schakelt automatisch als dat nodig is. Daarbij draait de motor op een zo efficiënt mogelijk toerental.
Loonbedrijf Vroege uit Dalen (DR) met een nieuwe John Deere 8400R en een Veenhuis-bemestertank met een Veenhuis-bemester van 8,5 meter breed.
Tekst: Arend Jan Blomsma
Bronnen: Trekkerweb, John Deere