
Duizendste Duport-verdeler uit eigen fabricaat

Gerrit Baan, vertegenwoordiger bij Duport leverde deze week een prachtige bemester af aan zijn klant Loonbedrijf Venema. Het werd een extra bijzondere aflevering, omdat de bemester werd voorzien van de duizendste Duport-verdeler uit eigen fabricaat.
Het verhaal wordt nog mooier als Gerrit Baan vertelt over zijn klant Venema. "Echt een Duport-klant van het eerste uur en daarom extra gaaf om deze bemester hier af te leveren", aldus Baan.
Al ruim 20 jaar rijdt William Venema, ook wel bekend onder de naam 'de jongen uit Een' mest uit met Duport-producten. In het begin verscheidene Duport-combinaties, pomptankwagens met bemesters. Om de drie jaar ruilt Venema zijn pomptankwagen in en om de 2 à 3 jaar zijn bemester. Daarna stapt hij vanwege de inhoud over op een Vervaet, maar de Duport-bemesters zijn altijd gebleven.
Waarom Duport?
Venema begint meteen over de eenvoud van de bemesters. "Dit zorgt voor weinig onderhoud en ook zijn ze makkelijk schoon te maken." Is er een keer onderhoud nodig dan zijn de onderdelen direct leverbaar. Ook hebben Duport-bemesters altijd een hoge inruilwaarde en kon hij het altijd in vijf minuten eens worden met Gerrit. Venema legt uit dat hij altijd makkelijk heeft kunnen handelen, van de eerste tot aan de laatste bemester en altijd met dezelfde vertegenwoordiger. Dat zal vanaf juni helaas niet meer gaan, want dan gaat Gerrit met een welverdiend pensioen. Gelukkig staat er dan een andere collega binnen Duport voor Venema klaar.
Nieuw 10 meter bemestermodel
De afgeleverde bemester betreft een Duport DW10156. Dit is een vrij nieuw model in de bemesterserie van Duport. Door aan beide zijden van een bestaand model (8,70 m) een scharnierend element toe te voegen, ontstaat er een werkbreedte van 10,1 meter. Voor sommige klanten was type DW 8748 van de All Track HD met zijn 8,70 meter werkbreedte net te krap. Uiteraard kunnen ze dan naar de volgende maat van 12,30 meter werkbreedte, maar die is flink zwaarder (4.430 tegen 2.880 kilo). Simpelweg de 8,7 meter versie verlengen, zou de machine opgeklapt in transport hoger maken dan de maximale 4 meter.
Makkelijk draaien op de kopakker
Duport vond een compromis door de bestaande 8,7 meter versie aan beide zijden te verlengen met een scharnierende sectie van ongeveer een meter, beide voorzien van vier uitstroomopeningen. In- en uitklappen gaat hydraulisch met behulp van een inwendig in de boom geplaatste cilinder. Zo ontstond type DW 10156 met een gewicht van 3.500 kilo en een werkbreedte van 10,1 meter. Naast de enorme capaciteit kan er met deze breedte bemester makkelijker op de kopakker gedraaid worden, zonder werkgangen over te slaan en ontstaat er minder schade op de zode.
Duport-verdeler - uitstekende dwarsverdeling
In de beginjaren werden er aangekochte verdelers op de bemesters van Duport gemonteerd. Deze voldeden niet meer aan de Duport kwaliteit en al snel schakelde de producent over op een verdeler uit eigen fabricaat. Het onderdeel wordt lange tijd doorontwikkeld tot deze volledig naar Duport’s wens is. "Deze verdeler blinkt echt uit in een goede dwarsverdeling en is voorzien van een uniek systeem waardoor er nooit mest in de hydrauliekolie terecht kan komen. Geweldig om de bemester mét duizendste verdeler uit eigen fabricaat hier af te mogen leveren", besluit de goedlachse Gerrit Baan.