
Deutz 6-cilinder motor met 6,1 liter inhoud en een dubbele turbo

Deutz-Fahr gebruikt in de 7- en 9-serie traploze transmissies van ZF. Daar stapt het in de 8 van af. Het ontwikkelde hiervoor zelf een transmissie, de SDF T7780. SDF assembleert deze bak en de achterbrug in de Deutz-Fahr-fabriek in het Zuid-Duitse Lauingen. In de transmissie gebruikt het onderdelen van Claas Industrie Technik (CIT), maar de lay-out en de aansturing van de bak ontwikkelde Deutz-Fahr zelf. Deutz-Fahr maakte deze keuze om minder afhankelijk te zijn van een leverancier, maar het wilde vooral een meer efficiënte transmissie, met meer trekkracht in het veldtraject en een groter comfort. De transmissie heeft bij hogere rijsnelheden een groter mechanisch aandeel. Hierdoor is de efficiëntie hoger. De transmissie heeft twee rijbereiken en die worden automatisch geschakeld. Dat gebeurt met een dubbele koppeling, waardoor de chauffeur er nauwelijks iets van merkt.
Tekst: Arend Jan Blomsma
Beeld: Trekkerweb