Video: Vervaet Quad 550 in actie op het land
Daar is hij dan: de nieuwe Vervaet vierwieler in actie op het land
Natuurlijk met Vervaet DNA
De Vervaet Quad mag dan nieuw zijn, hij is doorspekt met Vervaet DNA: innovatieve betrouwbare techniek, die niet onnodig gecompliceerd is en door iedere monteur eenvoudig en kostenefficiënt onderhouden kan worden. In de cabine vindt je een zeer overzichtelijk interieur. De armconsole is modern en heeft een ergonomische vorm. De bediening is intuïtief en voor iedere chauffeur snel te doorgronden.
Sterk maar niet te zwaar
Dat is steeds onze uitdaging. De Quad heeft een vernuft wespentaille frame dat ruimte bied voor alle mogelijke bandenmaten zonder daarbij de breedte van 3 meter te overschrijden. Volgens onze berekeningen ligt het gewicht in de buurt van de 20 ton, wat in deze klasse een goede prestatie genoemd mag worden.
Wendbaarheid is enorm belangrijk voor een handige zelfrijder. De OMSI-assen kunnen met de meeste bandenkeuzes hun volledige stuuruitslag benutten, waarbij de draaicirkel beperkt blijft tot 8,30 meter inwendig. Ook weer een keurige waarde.
Doordachte aandrijving van Vervaet en Volvo
Samen met onze nieuwe motorenleverancier Volvo Penta hebben we een koelconcept ontwikkeld met een capaciteit die berekend is op buitentemperaturen van meer dan 45°C en een volle belasting van motor en aandrijflijn. De Vervaet Quad heeft z’n radiateur aan de voorzijde en die is daardoor ongevoelig voor stof, gewasresten en andere vervuiling. Een andere reden om voor de Volvo Penta 13 liter zescilinder motor met 550 pk te kiezen, is dat deze motor een ongeëvenaard koppel van 2.650 Nm bij 1.200 motortoeren biedt. Hierdoor is rijden met een laag toerental vanzelfsprekend en is het brandstofverbruik, net als bekend van de Volvo-trucks, zeer laag. Eén van de belangrijkste redenen voor ons om voor Volvo te kiezen, is dat de motor wereldwijd voldoet aan de strengste emissienormen en overal ter wereld een servicenetwerk bestaat. Samen met Volvo hebben we ook qua aandrijving het beste van de huidige techniek verbeterd.
Over servicevriendelijkheid gesproken: dat geldt in het bijzonder ook voor de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde, transmissie. Met deze transmissie, voorzien van twee verdeelaandrijvingen, heeft Vervaet een aandrijving ontwikkeld waarmee geen frictie bestaat tussen de voor- en achteras. De Vervaet Quad is altijd vierwiel aangedreven. In deze verdeelaandrijvingen zitten koppelingen waardoor je vermogen snel bij en af kunnen schakelen. Vier 280 cc motoren die, indien nodig, kostengunstig en snel vervangen kunnen worden. Hiermee levert de aandrijflijn reeds vanuit stilstand een enorm koppel wat aanhoudt in het hele snelheidstraject waarin wordt gewerkt. Ook kunnen de assen links/ rechts en voor/ achter sperren. Hierdoor zal de machine zich, indien nodig, ook door de moeilijkste en natste plekken worstelen.
Beeld: Trekkerweb