
Valtra Connect leert servicebehoeften te voorspellen

Van het verhelpen van storingen tot preventief onderhoud
Valtra Connect stelt tractorbezitters en lokale dealerbedrijven al jaren in staat om de tractorgegevens op afstand te controleren. Binnenkort kunnen klanten ervoor kiezen om deze gegevens beschikbaar te stellen aan het AGCO Machine Monitoring Center. Daar kan de servicebehoefte in een vroeg stadium worden gedetecteerd door de gegevens die door tractoren worden verzonden, continue te verwerken en analyseren. “Vroeger reageerden serviceteams op zichtbare fouten, maar in de toekomst is het ook mogelijk om op voorhand een breed scala aan servicebehoeften te voorspellen. Een onderdeel dat bijvoorbeeld aan het einde van zijn levenscyclus is, kan tijdens het onderhoud worden vervangen nog voordat het kapot gaat”, zegt Jani Rautiainen, directeur Onderdelen en Service.
De sensoren van de tractor meten tientallen verschillende variabelen, zoals snelheden, temperaturen, drukken, bedrijfsuren en debieten. Als het Machine Monitoring Center constateert dat een onderdeel defect raakt op basis van bijvoorbeeld temperatuur, draaiuren en druk, kan er een bericht naar de dealer of gebruiker worden gestuurd. “De dichtstbijzijnde geautoriseerde Valtra-dealer bij de klant ontvangt een bericht met uitleg over de vermoedelijke storing, instructies voor het verhelpen van de storing, een lijst met de vereiste componenten en een schatting van de tijd die nodig is om de reparatie uit te voeren. Dit geeft zowel het servicecentrum als de klant de kans om een geschikt tijdstip af te spreken om de tractor te onderhouden”, legt Rautiainen uit.
Gefaseerd invoeren
De nieuwe dienst is in 2020 getest onder klanten onder praktijkomstandigheden. Hetzelfde systeem is al in gebruik of wordt geïntroduceerd voor andere AGCO-tractoren, oogstmachines en spuitmachines. “De service wordt al gefaseerd ingevoerd. Het systeem wordt continu doorontwikkeld, dus het vermogen om mogelijke problemen op voorhand op te sporen en de servicemonteurs en de klant reparatie-instructies te geven, wordt continu verbeterd. Dit ontwikkelingswerk wordt mogelijk gemaakt door het feit dat we dezelfde technologieën kunnen gebruiken in andere AGCO-producten."
Geen extra kosten, hardware of software
De nieuwe service wordt aangeboden als onderdeel van Valtra Connect. Er zijn dus geen extra kosten voor klanten. Evenzo is er geen nieuwe hardware of software nodig. Voor bestaande Valtra Connect-klanten is toegang tot de service eenvoudig. Uiteraard hebben klanten ook de mogelijkheid om de nieuwe dienst niet te gebruiken.
Bron: Valtra Mechangroep