
New Global Parts Center bepaalt de koers voor de toekomst

Begin dit jaar nam Amazone geleidelijk het nieuwe onderdelencentrum in de fabriek in Tecklenburg-Leeden in gebruik. Meer dan 20 jaar geleden zette Amazone een modern, centraal onderdelenmagazijn op in de hoofdvestiging in Hasbergen-Gaste. Na enkele uitbreidingen en moderniseringen gedurende de laatste twee decennia, bereikte de capaciteit uiteindelijk haar limiet door de gestage groei van de bedrijvengroep en het daaruit voortvloeiende toenemende volume aan onderdelen. Dit leidde tot de beslissing om volledig nieuwe onderdelenlogistiek in bestaande gebouwen en terreinen te plannen en deze op de locatie Tecklenburg-Leeden in te richten.
Het doel van het nieuwe logistieke concept is om meer opslagcapaciteit te krijgen met het oog op het toenemende aantal verzendingen en de noodzaak om meer artikelen op voorraad te hebben en tegelijkertijd bestellingen nog sneller en betrouwbaarder te verwerken. Amazone heeft dit bereikt door niet alleen te investeren in de nieuwste opslag- en verzameltechniek, maar ook in een volledig nieuw magazijnbeheersysteem voor een efficiëntere afhandeling van de logistiek van onderdelen.
Carolin Wiebusch-Rakonjac, hoofd van het Amazone Global Parts Center, vat de belangrijkste feiten samen: "In de toekomst zullen er aanzienlijk grotere opslagcapaciteiten beschikbaar zijn voor meer dan 42.000 verschillende onderdelen in ongeveer 11.000 m² binnen- en 9.000 m² buitenruimte. Meer dan de helft van de artikelen wordt opgeslagen in een automatisch magazijn voor kleine onderdelen (AKL) met circa 27.000 containers en wordt automatisch zeer efficiënt opgeslagen en opgehaald. De grotere artikelen en grotere hoeveelheden worden handmatig beheerd in het nieuw ontworpen magazijn met smalle gangen met ruimte voor ca. 12.500 draadcontainers met behulp van de nieuwste order pick-up vorkheftrucks, en opgeslagen in de ruime voor lange en volumineuze goederen. Al met al maakt dit logistieke concept efficiënte processen op de lange termijn mogelijk."
Een van de belangrijkste innovaties is dat de bestellingen niet langer lineair, dus stap voor stap volgens het opslagbereik, worden verwerkt, maar dat alle posities van een bestelling parallel worden verwerkt en later bij de verpakking worden verzameld. Hierdoor konden de doorlooptijden aanzienlijk worden verbeterd. Het logistieke team voor onderdelen met ongeveer 60 medewerkers stelt nu dagelijks tot 1.000 pakketten samen voor verzending naar Amazone-klanten.
De directeuren van Amazone, Christian Dreyer en Dr. Justus Dreyer, zien de laatste investering als een klant- en toekomstgerichte herstructurering in de onderdelen-business: "Met het nieuwe Global Parts Center is Amazone ideaal gepositioneerd om aan de toenemende eisen van de markt te voldoen. De hogere capaciteiten en de moderne, snelle opslag- en pickprocessen zorgen voor een constant hoog serviceniveau voor onze klanten wereldwijd. De ruime hallen en terreinen op de locatie Leeden bieden ook goede mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding van de afzonderlijke opslagruimtes."





Bron: Amazone