Smarter en schoner de nieuwe Terex wielladers maken hun opwachting

Smarter en schoner de nieuwe Terex wielladers maken hun opwachting
Terex presenteert wielladers van de 'generatie 2015': nieuwe motoren en het 'Terex Smart Control'-besturings- en bedieningssysteem verbeteren de productiviteit
Terex begint het jaar met een modeloffensief in het segment van de compacte wielladers. Drie nieuwe modellen maken hun opwachting op de markt: de TL80, de TL100 en de zwenklader TL70S. De 'generatie 2015' wordt door Terex Compact Germany in de fabriek in Crailsheim geproduceerd. De wielladers zijn uitgerust met dieselmotoren die onder de grenswaarden van de EU-uitlaatgasnorm IIIb (komt overeen met US-norm EPA Tier 4 final) komen. In dezelfde ontwikkelingsstap werden alle nieuwe wielladers uitgerust met het 'Terex Smart Control'-besturings- en bedieningssysteem.
Peter Hirschel, directeur van Terex Compact Germany GmbH, zei over de generatiewissel: Wij hebben nagenoeg het gehele segment van onze wielladers naar een nieuw ontwikkelingsniveau getild. Van de allrounder TL80 tot en met de zwenklader TL70S belichamen de machines de stand van de techniek. Meer nog: de talrijke kleine en grote verbeteringen nieuwe motoren, verbeterde bediening en een nieuw ontwerp bieden bij elkaar opgeteld onze klant een echte meerwaarde waarvan hij op de bouwplaats profiteert: meer vermogen, meer bedieningsgemak en zo uiteindelijk meer efficiëntie en productiviteit.
Een schone zaak: motoren met minder schadelijke stoffen
De nieuwe motoren laten tegenover de voorgangermodellen een verminderd brandstofverbruik bij een duidelijke vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen zien, zonder daarbij in te leveren op vermogen. In alle drie wielladers wordt een watergekoelde 4-cilinder-turbodieselmotor met laadluchtkoeling en gekoelde uitlaatgasterugvoer toegepast. Deze maakt het principe van het 'downsizen' hetzelfde of zelfs meer vermogen bij een kleinere cilinderinhoud consequent waar.
De nieuwe 2,9-liter-motor ontwikkelt bij een nominaal toerental van 2200 min-1 een vermogen van 45 kW (61 pk) in de TL70S en in de TL80 resp. 55,4 kW (75 pk) in de TL100. De motor werkt met een elektronisch geregelde hogedruk-Common-Rail-inspuiting en produceert een maximaal koppel van 240 Nm (bij 1600 min-1 in de TL70S en TL80) tot 300 Nm (in de TL100). Daarmee zijn in vergelijking met de voorgangermodellen hogere kopels te zien evenals een hoger rendement van de rijdwerkcomponenten.
De motoren kunnen het af zonder dieseldeeltjesfilter. Dat verlaagt de onderhoudskosten. Indien nodig kunnen ze echter achteraf met de filters worden uitgerust. In vergelijking met hun voorgangers zijn de motoren van de wielladers opnieuw 'verpakt': de nieuw vormgegeven motorkap heeft nu zo'n twintig procent grotere ventilatiesleuven voor een verbeterde koeling van de motorruimte.
Eigen ontwikkeling Terex Smart Control
De tweede wezenlijke verandering waar de wielladers van de 'generatie 2015' zich door onderscheiden, is een compleet nieuw ontwikkelde besturings- en bedieningseenheid. Het systeem met de naam 'Terex Smart Control (TSC)' omvat een nieuwe besturingselektronica, verbonden met een nieuw instrumenten- en joystickontwerp. Karl Kleinhenz, hoofd Constructie en Ontwikkeling Wielladers: Terex Smart Control hebben wij van A tot Z helemaal zelf ontwikkeld. Daarbij ging het ons in de eerste plaats om het begrijpen van de eisen van de bestuurder, dus het optimaliseren van zijn werkomgeving. Wij wilden voor hem bedienbaarheid en bedieningsgemak evenals prestatie en ergonomie verbeteren, want de bestuurder moet zich niet aan de lader aanpassen, maar de lader aan de behoeften van de bestuurder.
TSC moet de efficiëntie verbeteren. De bestuurder krijgt talrijke mogelijkheden om door de software direct via het display in de machineperformance in te grijpen, bijvoorbeeld bij de instelling van het hydraulische vermogen van de extra besturingscircuits, aldus Kleinhenz. Wanneer de bestuurder de optimale configuratie voor de toepassing heeft ingesteld, bespaart hij tijd en kan zich beter concentreren op zijn eigenlijke taak, aldus Kleinhenz verder.
Het verbeterde werkcomfort draagt eveneens bij aan de verhoging van de prestatie van de bestuurder. Met de software kan hij voor hem belangrijke functies instellen op zijn individuele voorkeuren, bijvoorbeeld de als optie verkrijgbare lastschokdemping. De menu-assistentie van alle functies gebeurt in moderne tegellook, zoals bij een smartphone. Het duurt niet lang, voordat men hieraan gewend is.
Nieuwe vormgeving van de bedieningselementen
Bedieningselementen zoals joystick en schakelaars werden eveneens opnieuw vormgegeven. Dit zorgt ervoor dat ze ergonomischer zijn, beter aanvoelen en beter vast te pakken zijn. In de joystick werden verdere bedieningsfuncties geïntegreerd, die zonder omwegen direct kunnen worden geselecteerd, zoals bijvoorbeeld het derde elektroproportionele besturingscircuit voor de besturing van de werktuigen. De vernieuwingen moeten tot een voelbare verbetering van handling en bedieningsgemak leiden. Op het nieuwe keypad zijn belangrijke laderfuncties samengevoegd. De extra grote toetsen kunnen zelfs met werkhandschoenen makkelijk worden bediend. Tenslotte leiden de vernieuwingen tot preciezere, snellere en soepelere werkbewegingen en zo tot een verhoogde performance.
Vier onafhankelijke extra besturingscircuits
Het hydraulisch systeem zorgt voor een exacte, snelle werkspeling bij een gelijkmatige en schokvrije krachtontplooiing. Bij alle drie wielladers kan de bestuurder de aanbouwwerktuigen via tot wel vier van elkaar onafhankelijke extra hydraulische besturingscircuits bedienen. Daarbij horen bijvoorbeeld een breed assortiment bakken of vorken en een reeks speciale werktuigen. Deze kunnen met een snelwisselsysteem comfortabel via twee-hand-besturing vanuit de cabine worden verwisseld.
Service en onderhoud vereenvoudigd
Een pluspunt op het vlak van service en onderhoud biedt de vereenvoudigde toegankelijkheid van het elektrische systeem. Alle relais en zekeringen zijn in de cabine bereikbaar, de serviceklep kan zonder gereedschap worden geopend.
De compacte Terex wielladers van de 'generatie 2015' beloven de klant een combinatie van hoog vermogen en precieze, fijngevoelige besturing. Dat maakt ze tot rendabel inzetbare bouwmachines, ook op gecompliceerde bouwplaatsen.
Meer info: http://www.kemp-groep.nl
Bron: Kemp Groep