
Grimme: de nieuwe Rexor Platinum bietenrooier

In 2009 presenteerde Grimme voor het eerst de zesrijige zelfrijdende bietenrooier Rexor 620 met 20 tons bunker. Vier jaar later verscheen de drie-assige variant met 30 tons bunker, de Rexor 630.
Beide modellen zijn voor het modeljaar 2019 voorzien van omvangrijke nieuwe en doorontwikkelingen. De zwaartepunten van de nieuwe generatie zijn productvriendelijk en stijging van de capaciteit, chauffeurscomfort alsmede digitalisering. Bijzonder kenmerk is bovendien het nieuwe moderne design van de twee-asser Rexor 6200 Platinum en de drie-asser Rexor 6300 Platinum.
Productvriendelijk en capaciteitsverhoging
De drie grote reinigingszonnen zijn van nieuwe tanden voorzien, die productvriendelijk reinigen en een snellere doorvoer van het product garanderen. De geleideroosters langs de reinigingszonnen kunnen door de chauffeur snel en eenvoudig aan alle rooi-omstandigheden aangepast worden. Voor klei- en kleverige grond zijn optioneel geveerde tandenpakketten beschikbaar. Het nieuwe snelwisselsysteem maakt ongecompliceerd wisselen mogelijk van roosters naar geveerde tanden. Foute instellingen worden geminimaliseerd. De standaard geïntegreerde lastafhankelijke toerentalregeling van de reinigingszonnen en ringelevator Speedtronic ontlast de chauffeur en zorgt voor productvriendelijker werken.
De nieuwe en unieke 90 cm brede ringelevator is met grote tassen uitgevoerd, die een tot 25% hogere doorvoer mogelijk maken. Door de hogere capaciteit kan de ringelevator beduidend langzamer draaien, waardoor productvriendelijker en de slijtage verminderd wordt. Daarnaast zijn de overgaves geoptimaliseerd en een roterende as verhindert grond- en loofopbouw tussen de tweede reinigingszon en ringelevator.
De nieuwe en unieke valbreker zorgt voor een vriendelijke overgave van het product van de ringelevator in de bunker. De valbreker wordt volautomatisch gestuurd, zodat de chauffeur geen instellingstaken heeft. In de bunker is de overgave van de lengte- op de dwarsbodemketting geoptimaliseerd, om biet- en puntbreuk te vermijden.
De 1,8 meter brede losband is tweevoudig knikbaar, zodat de valhoogte van de bieten bij het aanleggen van een hoop zeer gering is en dat het overladen op een kipwagen vereenvoudigd wordt. De knik is inklapbaar, zodat bij het rooien bijv. bij laaghangende stroomleidingen geen gevaar ontstaat. Nieuw is bovendien het automatisch branden van de zwaailampen, om de chauffeur van de kipwagen erop te attenderen dat de bunker een bepaalde vulstand bereikt heeft.
Chauffeurscomfort
Voor de chauffeur zijn duidelijke verbeteringen op bijna alle niveau's waar te nemen. De cabine is dankzij geoptimaliseerde isolatie de stilste in de markt. De nieuwe Premium stoel is met extra hoge rugleuning en hoofdsteun, duidelijk verbeterd veercomfort, stoelverwarming en klimaatregeling uitgevoerd. De geoptimaliseerde slankere bunkervorm aan de voorkant verbetert het zicht op de losband beduidend. De nieuwe krachtige led-verlichting maakt van de nacht een dag. In de motorruimte zijn LED-strippen geïntegreerd, die veilig werken ook bij donkere omstandigheden mogelijk maken. Optioneel is ProCam verkrijgbaar, waarmee de chauffeur via twee speciale camera's en een extra monitor zowel de linker als de rechter machinezijde bewaken kan.
Het opslaan en oproepen van individuele machineparameters alsmede het Visual Protect functiebewakingssysteem zijn standaard.
Het bedieningsconcept ErgoDrive vereenvoudigt de intuïtieve aansturing en de snelle toegang op alle functies, zoals de chauffeur het graag wil. De chauffeur kan individuele instellingen comfortabel opslaan en weer oproepen. Moderne LED-werklampen maken van de nacht een dag en de chauffeur kan met de Coming-Home functie veilig afstappen. Luchtdrukaansluiting naast de cabine en in de motorruimte bieden comfortabele reinigingsmogelijkheden. De 15 liter bevattende handenwastank is eveneens comfortabel bereikbaar net als de gereedschapkist. Bij de Rexor 6300 Platinum is een grote opbergruimte in de bunker voor bijv. hydrauliekolie, slijtdelen, AdBlue etc. standaard.
Beide Rexor modellen zijn naar keuze als 20, 25, 32 of 40 km/h versie met wegtoelating verkrijgbaar.
Digitalisering
Optioneel is het datamanagementsysteem Optiplan, resp. Optiplan Plus met printer en GPS ontvangstmodule verkrijgbaar. De verbinding met het myGrimme portaal is kosteloos en de daarbij behorende telemetrie unit is standaard aan boord.
Voor alle zelfrijdende Grimme rooimachines zijn individueel afgestemde servicepakketten verkrijgbaar, die in de laatste stap, Protect, all-in service en slijtdelen bevat.
Meer info: http://www.grimme.com/de/lang/nl
Bron: Grimme