Fendt 939 S4 Vario Grip Grimme SE 150-60 met 700kg Agribumper
Fendt 939 S4 Vario Grip Grimme SE 150-60 met 700kg Agribumper
Fendt 939 S4 Vario Grip met 700kg Agribumper, een 930 en 927 met 3 Grimme SE 150-60 getrokken rooiers halen in korte tijd heel wat aardappels van het veld.
In de heuvels van de regio Diepholz, ca 80km over de Duitse grens is de grond droog, te droog, toch moeten de aardappels er snel uit. Loonbedrijf Henke uit Wagenfeld heeft 3 getrokken Grimme SE 150-60 ingezet om de klus in zo kort mogelijk tijd te klaren.
12 typisch Duitse HW 80 - 3 zijden kippers, 2 per combinatie rijden de aardappels over grote afstand snel en efficiënt naar het depot zon 50km verderop. De rooier is nog niet weg of de kopakkers worden al bewerkt. Maar liefst 10 Fendt trekkers op één veld, een drukte van belang.Afstanden zijn in Duitsland geen probleem, zeker niet als je daar 60km/uur mag rijden en gewoon met het verkeer mee kunt, ook over de Bundesstraße waar het overige verkeer 100km/u mag. De gewoonste zaak van de wereld.
Henke heeft net als velen andere loonwerkers in deze regio een AGRIbumper in gebruik genomen om vertrouwd te raken met dit bijzonder frontgewicht waarbij je de fronthef kunt blijven gebruiken. Met een Weight-line 1.600 model hebben ze een variabel frontgewicht voor de zware Fendt 939 s4 met Vario Grip. Deze is te gebruiken als 400kg, 700kg, 900kg, 1200kg, 1300kg of 1600kg. Ondanks de vele reclame die Agribumper maakt, is de interesse voor de Agribumper met name gewekt doordat andere loonwerkers en ook akkerbouwers in het verzorgingsgebied van Henke er mee rijden en de chauffeurs de Led verlichting is opgevallen. Eenmaal aangebouwd ervaren de chauffeurs dat tegenliggers veel eerder aan de kant gaan.
Nu ook Henke er mee rijdt stijgt de vraag uit dit gebied
Ongevallen
De laatste weken zijn er in Nederland weer een enkele ernstige verkeersongevallen waarbij tractoren betrokken waren, helaas ook weer met dodelijke afloop te betreuren geweest. Ongeacht de schuldvraag blijft het vaak gissen of het hoe en waarom.Bij een aantal van deze ongevallen zou een trekkerbumper het incident mogelijk hebben kunnen voorkomen omdat de tractor met ze smalle verlichting in de motorkap en brede zwarte voorwielen, zeker bij slecht zicht, vaak te laat wordt opgemerkt.Naast het grote leed komen deze ongevallen het imago van de sector niet ten goede. Afschuiven van verantwoordelijkheid en wachten op wetgeving is regelmatig onderwerp van gesprek tussen organisaties en loonwerkers.Investeren zonder dat je de meerkosten kunt doorberekenen, dat doen loonwerkers niet graag. Een trekkerbumper is bij velen nog niet in het vizier, ondanks dat er de laatst tijd veel over wordt gepubliceerd.Als er een nieuwe trekker gekocht wordt dan voldoet deze toch aan de wet, zeker als er straks een kenteken op zit. Maar dat hier ook wat gaat veranderen is velen onbekend.
Wetwijziging
In 2019 komt er breedte markering en verlichting voor alle voertuigen die gekentekend en breder dan 255cm zijn, aangebracht op 10cm achter de grootste lengte.Dat betekent bij tractoren dus niet aan de cabine of bovenop spatborden,
maar voor de voorwielen. Hoe, dat staat ter ieders verbeelding. Het wordt een geen verordening maar maakt deel uit van de algemene verkeersregels in de EU. In de aanloop daar naar toe zullen fabrikanten hun producten aanpassen.
Er wordt dus zoals velen denken of verwachten nog geen trekkerbumper plicht ingevoerd, maar de regels worden zo gemaakt dat u zelf moet gaan bepalen of uw machine aan de eisen voldoet. Dit omdat niet iedereen op de openbare weg zit.
De AGRIbumper is nu al standaard voorzien van goedgekeurde LED dagrijlampen, knipperlicht en breedtemarkering zodat de breedte van het voertuig dag en nacht goed wordt aangegeven. Het zit op de enige juiste plaats, 50cm vanaf het wegdek, daar waar je tegenligger op is gefocust.
500,- Subsidie
Cumela Nederland verstrekt haar leden 500,- subsidie per trekkerbumper (max 2 per bedrijf) om het gebruik ervan te stimuleren. AGRIbumper doet daar gratis transport en aanbouw bij omdat deze trekkerbumper anders is dan de rest.Het systeem wordt eenmalig aangebouwd en afgesteld. Dan gaan de losse gewichtblokken er in en die zijn er gemakkelijk en snel af te halen of terug te plaatsen. 400kg voor op de weg, 700, 900 of 1600kg voor in het veld, u zegt maar.Zo kan een deel van de investeringskosten toch doorgerekend worden want zo bespaart u brandstof en voorkomt u onnodig bandenslijtage.
2 belangrijkste verschillen met alle andere tractorbumper is echter dat bij een AGRIbumper:
- De fronthef en aftak-as in veel gevallen gewoon bruikbaar blijft.
- Het gewicht variabel te gebruiken is ( of te combineren met andere trekkers met AGRIbumper)
Iets duurder maar uniek..
Vergelijk dus niet op prijs per kilo maar op gebruiksmogelijkheden in uw situatie en reken alles goed door
AGRIbumper is nu beschikbaar in 2 breedtes:
- 220cm brede Base-line verzie van 350kg tot 1.000kg - voor trekkers van 100 - 240pk
- 250cm brede Weight-line verzie van 400kg tot 1.600kg - voor trekkers van 160 - 500pk
Meer info: http://www.agribumper.com
Fendt 939 S4 Vario Grip
Bron: Agribumper