Mitas streeft naar lancering van de PneuTrac in twee jaar

Mitas streeft naar lancering van de PneuTrac in twee jaar
De ontwikkeling van het Mitas PneuTrac concept heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de resultaten tijdens testen in de praktijk, die de duidelijke voordelen van zijn grotere footprint en een betere trekkracht tonen dan standaard banden, maar ook beter dan IF banden. Dankzij positieve testresultaten heeft Mitas haar doelstellingen voor de verdere ontwikkeling van PneuTrac aangescherpt. Gedurende 2016 gaan testen plaatsvinden ter vergelijking van de verschillende karakteristieken van de PneuTrac en de bekende rupsbanden en hoe dit zich in de markt zal positioneren. Mitas doel is volledig kennis van zaken te hebben om eind 2017 de marktintroductie succesvol plaats te laten vinden.
Footprint
"De footprint en trekkracht van Mitas PneuTrac en rupsbanden zijn superieur aan die van traditionele luchtbanden. De volgende stap is om PneuTrac en rupsbanden te vergelijken en te zien hoe dicht ze elkaar naderen", zegt Andrew Mabin, Mitas' sales en marketing director. "We zijn steeds dichter bij de datum waarop de PneuTrac beschikbaar zal zijn. Ons doel is om PneuTrac over ongeveer twee jaar te lanceren".
Mitas test in de Tsjechische Republiek met een John Deere trekker 6150R. Op de vooras 480/65R28 PneuTrac en 600/65R38 PneuTrac op de achteras. De resultaten tonen aan dat de trekkracht van Mitas 600/65R38 PneuTrac ongeveer 25% hoger is dan een normale band en in vergelijking met een IF- band ongeveer 15% betere tractie. Als we naar de voorband kijken dan heeft de 480/65 R28 PneuTrac ca. 10% meer tractie t.o.v. een standaard band en ca. 7% ten opzichte van de IF band.
"De resultaten van de eerste praktijktesten die aan de gang zijn in de Tsjechische Republiek geven ons een goed gevoel over de voortzetting van de succesvolle ontwikkeling van het Mitas PneuTrac concept. Zegt Andrew Mabin, Mitas' sales en marketing director.
De slip en de tractie wordt gemeten onder verschillende omstandigheden tijdens het gebruik en het resultaat is een raming van de trekkracht en slip die normaal optreedt tijdens regulier werk op de boerderij (ongeveer 15%). De resultaten zijn gebaseerd op metingen uitgevoerd op 22 juli 2015 en werden uitgevoerd door Research Institute of Agricultural Engineering, p.r.i.
"De veldtesten hebben tot nu toe duidelijk de voordelen aangetoond van de PneuTrac ten opzichte van conventionele banden en bevestigen eerder uitgebrachte laboratorium testresultaten. De belangrijkste voordelen van PneuTrac zijn een grotere footprint, grotere trekkracht en ook hoger zijdelingse stabiliteit bij een lagere bandenspanning in vergelijking met de standaard band, voegt Mabin toe.
PneuTrac concept
Mitas ontwikkelt het PneuTrac concept met haar partner Galileo Wheel Ltd. Mitas en Galileo hebben vier jaar intensief gewerkt aan de PneuTrac, van een idee tot laboratoriumtesten en uiteindelijk nu getest in de praktijk. Het award-winnende bandenconcept had zijn publieke première in 2013 op de Agritechnica beurs in Duitsland, waar Mitas de PneuTrac 280/70R18 en 600/65R38 presenteerde. In februari 2015, op de SIMA beurs in Parijs, presenteerde Mitas de 480/65R28 PneuTrac als derde maat van het revolutionaire concept.
Meer info: http://www.mitas-tyres.com
Bron: Mitas