Valtra lanceert compleet nieuwe N-serie
Valtra lanceert compleet nieuwe N-serie
De vierde generatie van de Valtra N-serie heeft haar intrede gedaan. De viercilinder N-serie is uitgerust met een groot aantal van de voorzieningen die klanten waarderen bij de 'grote broer' van de N-serie, de zescilinder T-serie. De T-serie heeft veel successen behaald; hetzelfde concept wordt nu geïntroduceerd bij de kleinere trekkerklasse.
Wouter van Arendonk, product manager Valtra: "Met de lancering van haar N4 serie trekkers legt Valtra de lat weer een stapje hoger. De trekkers van de nieuwe N-serie zijn de krachtigste viercilindertrekkers ter wereld. De AGCO Power Tier4 Final-motor levert een vermogen tot 185 pk en een koppel van 730 Nm. Valtra is altijd al een pionier geweest in de productie van viercilindertrekkers met een groot vermogen."
In 1969 werd het Valmet-model 1100 geïntroduceerd, inclusief de allereerste turbomotor voor viercilindertrekkers met een vermogen van 115 pk. Vanaf die tijd heeft Valtra met onder andere trekkers in de M- en N-serie de eretitel 'krachtigste viercilindertrekker van de wereld' bemachtigd en weten te behouden. De hydrauliek op de modellen HiTech en Active wordt mechanisch aangestuurd; bij de modellen Versu en Direct vindt die aansturing elektronisch plaats.
Nieuwe cabine staat garant voor optimaal comfort in alle werkomstandigheden
De nieuwe cabine van de vierde generatie in de N-serie is vergelijkbaar met die van de nieuwe T-serie. De cabine biedt uitstekend zicht in alle richtingen (maar liefst 6,5 vierkante meter glas) en is opvallend geluidsarm (<70 dB). De cabine kan heel royaal worden uitgerust, bijvoorbeeld inclusief geavanceerde stereo met ingebouwde subwoofer, een voorruitwisser met een bereik van 270 graden, verwarmde voor- en achterruiten en een TwinTrac terugrij-inrichting. Klanten die vaak met een voorlader werken, kunnen als optie een extra ruit in het cabinedak bestellen. Dit zorgt voor een onbelemmerd zicht op het werktuig als de voorlader in de hoogste stand staat.
De powershiftrevolutie stopt niet
Met de vierde generatie van de T-serie begon de revolutie in powershift-transmissies; in deze serie kon de powershift namelijk voor het eerst met het comfort van een traploze transmissie worden gebruikt. De powershift-trekkers zijn tevens voorzien van hill-hold functionaliteit, gepatenteerde hydrauliek assistentie en ASR tractiecontrole. Hiermee zijn optimaal gebruiksgemak, productiviteit en efficiency gewaarborgd voor veeleisende taken.
Een transmissie die op alle taken is berekend
De keuzemogelijkheden voor een transmissie zijn bij de nieuwe N-serie nu nog uitgebreider: HiTech, Active, Versu en Direct. De eerste drie uitvoeringen zijn vijftraps powershift-transmissies; de transmissie Direct is traploos. De transmissies Active, Versu en Direct zijn tevens voorzien van load-sensing hydrauliek, waarbij klanten kunnen kiezen uit opbrengsten van 115, 160 of 200 liter per minuut. De HiTech transmissie is uitgerust met een tandwielpomp die een opbrengst van 73 of 90 liter per minuut levert. De hydrauliek op de modellen HiTech en Active wordt mechanisch aangestuurd; bij de modellen Versu en Direct vindt die aansturing elektronisch plaats.
AGCO Power Tier4 motor - pionier in SCR Only-technologie vanaf 2009
Via de systematische ontwikkeling van SCR-oplossingen heeft AGCO Power sinds 2009 de strategie SCR Only in praktijk gebracht. Resultaat: de meest brandstofefficiënte en responsieve motor op de markt. De modellen N104, N114 en N124 worden aangedreven door viercilinder 4,4 liter-AGCO Powermotoren; de modellen N134, N154 en N174 zijn uitgerust met 4,9 liter-motoren. Het SCR-systeem regelt de emissie van uitlaatgas zonder dat er een dieselfilter of recirculatiesysteem voor uitlaatgas nodig is. Het SCR Only-systeem verlaagt het brandstofverbruik en verlengt de levensduur van de motor. De N114 en N154 staan voor de traditionele EcoPower-modellen van Valtra, waarbij de chauffeur kan kiezen tussen de Eco of standaard modus. In de Eco modus wordt de motorsnelheid met 10 tot 20% verlaagd en wordt het maximale koppel bij een lager toerental bereikt. In vergelijking met de standaard modus wordt het brandstofverbruik in de Eco modus met maximaal 10% verlaagd.
Gemakkelijk in gebruik en onderhoud
Trekkers van de vierde generatie N-serie hebben een draaicirkel van slechts 4,5 meter en een wielbasis van 2.665 millimeter. Ze hebben daarmee een ongekende wendbaarheid voor frontladerwerk, waarbij de wegligging uitzonderlijk stabiel blijft. Met een indrukwekkende bodemvrijheid van 55 cm is de N-serie uitermate geschikt voor werk in de bosbouw, akkerbouw, oogsten en veldwerk. De onderhoudsinterval van 600 uur is kostenbesparend en zorgt er voor dat het werk tijdens het hoogseizoen ongestoord kan doorgaan. Tevens kan gepland onderhoud sneller dan voorheen worden uitgevoerd. Als dagelijkse inspectie hoeft de chauffeur slechts vijf - heel gemakkelijk uitvoerbare - controles te verrichten.
Meer info: http://www.valtra.nl
Valtra lanceert compleet nieuwe N-serie
Bron: Valtra