![CLAAS logo](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/51/884/logo-claas.627x117.png)
Claas Axion 850 nu ook de zuinigste trekker in zijn klasse!
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/82/917/191045.-detail.jpg)
CLAAS AXION 850 nu ook de zuinigste trekker in zijn klasse!
De nieuwe CLAAS AXION 850 werd tijdens de afgelopen Agritechnica door de Europese vakjury uitgeroepen tot Tractor of the Year 2014. Daarnaast werd hij ook onderscheiden met de Duitse titel Maschine des Jahres.
CLAAS heeft de trekker door de DLG laten testen op brandstofverbruik en de resultaten zijn afgelopen week bekend geworden. De AXION 850 is met een verbruik van 248 Gr/kWh de aller zuinigste trekker ooit getest in deze klasse bij de DLG. De AXION wint dit met grote voorsprong. Daarnaast is het AdBlue verbruik met gemiddeld 6,6% ook nog eens extreem laag.
De AXION 850 bereikt deze goede waarden dankzij de combinatie van de juiste combinatie van componenten (CLAAS POWER SYSTEMS) in de gehele aandrijflijn en dat is meer dan alleen de motor.
- Dat begint wel met een zeer zuinige motor, die dankzij de verstelbare turbo bij lage
toerentallen al een enorme koppelontwikkeling heeft en zorgt voor een groot
constant vermogensbereik.
- Het koelconcept met de elektronisch geregelde koelfan zorgt voor een optimale
bedrijfstemperatuur en minimale verliezen als gevolg van een onnodig
draaiende koelfan.
- De transmissievarianten (HEXASHIFT OF CMATIC) hebben zeer lage interne verliezen.
- Het motor- en transmissie-management dat geheel in eigen huis bij CLAAS is ontwikkeld,
zorgt voor maximale efficiency en stelt de chauffeur daarnaast in staat aanpassingen te
doen die passen bij de heersende omstandigheden.
- Hetzelfde geldt voor de hydrauliek, die eenvoudig optimaal af te stellen is.
- De lange wielbasis en de 50/50 gewichtsverdeling zijn belangrijk om het vermogen met
minimale slip op de bodem over te brengen.
- De achteras, inclusief de remmen zijn verder geoptimaliseerd om de interne verliezen
te minimaliseren.
- De aandrijfas van de front PTO kan in enkele minuten worden losgekoppeld, zodat de
tandwielbak niet onnodig meedraait in die periodes van het jaar dat hij sowieso
niet gebruikt wordt.
Daarnaast kan de chauffeur nog veel doen om het verbruik te verlagen:
- Goede kwaliteit brandstoffen
- Goede staat van onderhoud; schone lucht-, brandstof- en oliefilters
- Juiste ballastering
- Juiste bandenspanning, ook van de werktuigen
- Goede afstelling van remmen
- voorkom lekkages in het luchtremsysteem
- Goede staat van onderhoud van de aangekoppelde werktuigen
(scherpe messen, goede beitels en dergelijke)
- Rijd anticiperend op de weg, laat de trekker uitrollen
- Maak gebruik van het hoge koppel bij lage toerentalen, rijd in een zo hoog
mogelijke versnelling
- Stop de motor tijdens wachttijden en tijdens de pauzes
- Ga verstandig om met de airconditioning
- Wellicht heeft u zelf ook nog goede tips
Zo verslaan we samen de dieselprijsverhoging!
Meer info: http://www.kampsdewild.nl
Bron: Kamps de Wild BV Claas