![Valtra logo](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/52/721/valtra_logo_black_outline_cmyk.373x126.jpg)
AGRITECH levert Valtra dual fuel trekker aan de Dairy Campus.
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/02/77/836/p8160038.-detail.jpg)
AgriTech leverde vorige week een biogas trekker aan de Dairy Campus en Gemeente Leeuwarden. De trekker zal daar ingezet worden en maakt deel uit van een nieuw biogas project van de Dairy Campus. Basis van de trekker is de Valtra N 101, een trekker uit de 100 pk klasse. De naam dual fuel geeft duidelijk aan dat meerdere soorten brandstof gebruikt kunnen worden. Valtra is de eerste trekker fabrikant die biogas trekker seriematig wil gaan bouwen.
Valtra heeft veel ervaring met alternatieve brandstoffen. Het huidige Biogas Trekker project is niet het eerste onderzoek van Valtra met biobrandstoffen. Veel onderzoek en ontwikkeling, alsmede het testen met alternatieve brandstoffen is gedaan in Europa en Brazilië. Al in 1970 deed Valtra ervaring op met houtgas gestookte tractoren. In 1980 kwam de ethanol trekker. In 2010 werden twee lijnen ingezet: de nieuwe toepassing van ethanol in dieselmotoren en het gebruik van biogas in diesel motoren. De nieuwe dual fuel is nu productierijp. In deze motor kan diesel, biodiesel, aardgas en biogas gebruikt worden.
AgriTech b.v. neemt deel in dit project. Haar technische dienst en verkoopafdeling hebben zich helemaal in deze materie verdiept. Vorige week konden zij de trekker in bedrijf stellen. Het personeel van de Dairy Campus werd volledig geïnformeerd. De Dairy Campus zal onderzoek doen of de inzet van deze trekker op een gemiddeld boerenbedrijf economisch interessant is. In het project neemt ook de gemeente Leeuwarden deel.
In de trekker zijn gastanks ingebouwd voor de opslag van het biogas. De basis trekker blijft verder 100% in tact. Op de motor is een tweede common rail injectiesysteem opgebouwd. Deze zorgt voor de injectie van het gas. De inspuiting van diesel zorgt voor de zelfontbranding van het mengsel. Bij een mengverhouding van 15% diesel en 85% biogas bereikt de motor haar maximaal vermogen. Het maximum koppel neemt zelfs nog een fractie toe. Middels een schakelaar kan de bestuurder kiezen uit het rijden op dual fuel of alleen diesel. Prestaties zijn verder 100% vergelijkbaar met de standaard motor. Ook het rijden en de bediening van de trekker kennen geen verschillen.
Valtra neemt binnen de Agco Groep een leidende functie in met de toepassing van Agco Power motoren. Deze werden eerder geleverd onder de naam Sisu. Valtra laat hiermee zien vooruitstrevende en betrouwbare technieken in hun tractoren te gebruiken. Zij is daarmee duidelijk toekomst gericht bezig.
Meer info: http://www.agritech.nl
Bron: AgriTech