Claas onderzoekt ruimdenkende en vooruitstrevende alternatieven voor diesel
Landbouwmachines vormen een grote uitdaging als het om decarbonisatie gaat. Claas is actief betrokken bij onderzoek en ontwikkelingswerkzaamheden om daarvoor duurzame, praktische en kosteneffectieve oplossingen aan klanten te kunnen aanbieden. Claas concentreert zich voor dit onderzoek primair op systemen die door accu’s worden aangedreven voor werkzaamheden direct rondom de boerderij en op alternatieve brandstoffen voor machines die zwaardere taken moeten uitvoeren. Alternatieve oplossingen voor fossiele diesel, zoals waterstof en biobrandstoffen, zorgen ervoor dat landbouwbedrijven hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen. Claas zet zich in om ruimdenkend alle beschikbare klimaatvriendelijke aandrijftechnologieën te onderzoeken. Binnen een groots opgezet consortium van industriële en onderzoekspartners zoals Mahle, Deutz, KIT, het Duitse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart, de technische universiteit van Braunschweig, Liebherr, Nagel, Umicore, NGK en Castrol, onderzoekt Claas in een onderzoeksproject dat is opgezet door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Klimaat het gebruik van waterstofmotoren in de landbouw. Het project heeft daarvoor een subsidie ontvangen van 5,1 miljoen euro en wordt daarbij eveneens ondersteund door TÜV Rheinland.
Het principe dat ten grondslag ligt aan waterstofmotoren zorgt ervoor dat zij uiterst efficiënt en robuust zijn, en bovendien lage emissies produceren. Dankzij dergelijke voordelen zijn deze motoren bij uitstek geschikt voor machines die zowel in de bouw- als landbouwsector worden gebruikt. Als onderdeel van het onderzoeksproject worden met testvoertuigen en aan de hand van studies van machineparken en infrastructuren off-roadtoepassingen gedemonstreerd en geanalyseerd. Bovendien worden modellen van uitlaatgasrecirculatiesystemen ontwikkeld en uitvoerig getest. Met onderzoek naar de invloed van waterstof op materialen, wrijvings- en slijtagekarakteristieken, en de daaruit voortvloeiende ervaring met testmotoren, zet Claas zich volledig in om het fundament te kunnen leggen voor de uiterst strenge eisen die bij toekomstige emissierichtlijnen aan Non-Road Mobile Machinery gesteld gaan worden. Naast dit onderzoeksproject heeft Claas al in 2023 het gebruik van HVO-diesel goedgekeurd voor het volledige productportfolio. Bovendien werd in datzelfde jaar op de Agritechnica al een studiemodel geïntroduceerd van een door een accu aangedreven Scorpion-telescooplader. “De sleutel voor succesvolle decarbonisatie is de juiste technologie te vinden die op de betreffende toepassing aansluit. Aandrijvingen door accu’s zullen vooral worden gebruikt voor toepassingen waarbij weinig vermogen wordt vereist, zoals rondom de boerderij. Verbrandingsmotoren met duurzame, vloeibare brandstoffen zullen daarentegen primair een rol blijven spelen bij toepassingen waarbij hogere vermogens vereist. "Bij het onderzoek houden we ons uiteraard ook bezig met andere alternatieven, zoals waterstof", aldus Dr. Martin von Hoyningen-Huene, Chief Technology Officer van de Claas Group Executive Board.
Bron: Claas Kamps De Wild