Video: Valtra startte in 1951, toen nog als Valmet
Valtra startte in 1951, toen nog als Valmet, met de serieproductie van tractoren in Jyväskylä, Finland. Het eerste model was de Valmet 15 met 15 pk vermogen. Het was ontworpen om een paard op een kleine boerderij te vervangen. Vanaf het allereerste begin werden de behoeften van de klant benadrukt en werden structurele oplossingen geïntroduceerd waar Valtra nog steeds bekend om staat: de bodemvrijheid was hoog genoeg voor bosbouwwerkzaamheden en de tractor was ook ideaal voor wegonderhoudstaken. Later maakte de cabine-ergonomie het mogelijk om langere en veiligere werkdagen te werken, met meer ruimte voor de chauffeur.
Valtra heeft altijd een bijzonder nauwe relatie gehad met haar klanten. Begin jaren negentig werd het bestelsysteem voor klanten geïntroduceerd. Dit betekende dat er in de fabriek geen tractor op voorraad werd vervaardigd. In plaats daarvan werd elke tractor klantspecifiek gebouwd. Dankzij dit baanbrekende klantenbestelsysteem beschikte de tractorfabriek altijd over nauwkeurige informatie over de behoeften van de klant.
Een aanzienlijk aantal werknemers in productontwikkeling en productie hebben een sterke agrarische achtergrond en hebben echt een goed begrip van de behoeften van boeren. Klantgerichtheid is tot op de dag van vandaag het uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Klanten waren een integraal onderdeel van de ontwikkeling van de vierde generatie tractoren en de bekroonde SmartTouch-armsteun. Zowel de 4e generatie machines als de gebruiksvriendelijke SmartTouch zijn bestsellers geweest en hebben een ongelooflijke reeks onderscheidingen verzameld.
Tegenwoordig is de klantgerichtheid van Valtra terug te zien in het brede scala aan beschikbare accessoires en opties, evenals in de Unlimited Studio, waar één op de drie tractoren die in de fabriek in Suolahti worden geproduceerd, nu wordt afgestemd op de exacte specificaties van de klant. Op maat gemaakte Valtra-oplossingen worden gebruikt in de landbouw, het loonwerk, het luchthavenonderhoud en zelfs bij de defensiediensten. De klantgerichte benadering is ook terug te zien in de ontwikkeling, onderhoudsdiensten en digitale diensten zoals Valtra Connect. Het tempo van de ontwikkeling gaat zo snel als altijd door, aangezien Valtra ernaar streeft om diensten en tractoren verder te verbeteren in overeenstemming met de behoeften van de klant.
Beeld: Trekkerweb