Nieuwe gewasverstoppingspreventie bij New Holland-hakselaars
Een nieuw systeem dat de doorvoer helpt maximaliseren door het risico op verstoppingen te minimaliseren, CustomSteer™-technologie die de draaitijd op de kopakker verkort, en verfijnde bedieningselementen en elektronica in een volledig herzien cabine-interieur behoren tot de belangrijkste verbeteringen voor de 2025 New Holland FR Forage Cruiser zelfrijdende hakselaars, die vijf modellen omvatten van de FR480 (476 max pk) tot de FR920 (911 max pk). De verbeterde FR-modellen, met verbeterde slijtdelen voor de gewasstroom om de levensduur te verlengen en de eigendomskosten te verlagen, worden gelanceerd na de recente introductie van de vernieuwde 3,0/3,5/4,0m UltraFeed™ gras pick-up, met zijn nieuwe vijzelontwerp en riemaangedreven zware aandrijflijn.
Nieuw verstoppingspreventiesysteem: een primeur in de sector
Om bestuurders te helpen het volledige potentieel van hun FR Forage Cruiser te benutten, werd een nieuw systeem voor detectie en preventie van verstoppingen intern ontwikkeld in het New Holland Center of Excellence voor hakselaars in Zedelgem, België. Het is het eerste systeem in zijn soort in de industrie en is gebaseerd op een radarsensor in de spout die de gewasstroom die de machine verlaat controleert en elke verandering in de snelheid detecteert in relatie tot de voorwaartse snelheid van de machine. Als deze daalt, krijgt de machinist een waarschuwing om de voorwaartse snelheid te verminderen. Dit helpt de kans op verstoppingen te verkleinen en maakt dichte verstoppingen veel minder waarschijnlijk. En als er toch een verstopping optreedt, zal het reinigen en hervatten van de werkzaamheden veel sneller gaan. Het systeem helpt ook minder ervaren machinisten om zelfverzekerder te rijden, zodat ze vol vertrouwen hun productie kunnen maximaliseren.
IntelliFill™ opgewaardeerd
De prestaties van IntelliFill voor automatisch vullen van trailers zijn verbeterd om ervoor te zorgen dat hands-off vullen onder de meest veeleisende omstandigheden werkt. Het systeem zorgt voor automatisch vullen over een boog van 210⁰, waarbij de bestuurder autonoom van achter naar zij vult en zich volledig kan concentreren op het werk dat voor hem ligt. Een nieuwe gebruikersinterface biedt live feedback, met een camera die de voortgang van het vullen van de trailer toont, met daaroverheen belangrijke systeemindicatoren om de operator te informeren over de vulprestaties.
CustomSteer™ versnelt bochten op kopakkers
De CustomSteer-technologie op de FR Forage Cruiser, die zich al bewezen heeft op andere New Holland-machines, laat de bestuurder de verhouding van het aantal omwentelingen van het stuurwiel van aanslag tot aanslag instellen. Dit betekent dat snelle bochten op de kopakker kunnen worden gemaakt met minimale beweging van het stuurwiel, terwijl op de weg de stuurgevoeligheid kan worden hersteld. Het resultaat is meer comfort voor de bestuurder, snellere bediening in het veld en maximale veiligheid op de weg.
Meer functies voor precisietechnologie
Met de bijgewerkte NutriSense™ NIR-sensortechnologie kunnen klanten nauwkeurige en tijdige visualisaties maken van gewasvoedingsstofgegevens die door hun machine zijn verzameld, waardoor de gegevensverwerking voor veld- en bedrijfsbeheer wordt verbeterd. Dit wordt aangeboden als een af fabriek geïnstalleerde optie en als onderdeel van het nieuwe FieldOps web- en mobiele platform voor bedrijfs- en boerderijbeheer.
FR Forage Cruisers zijn compatibel met de nieuwe Connectivity Included, die abonnementsvrije connectiviteit mogelijk maakt voor nieuwe machines. Dit werkt ook met de IntelliField™ functionaliteit, die realtime mogelijkheden biedt voor het delen van gegevens in het veld voor begrenzingen, geleidingslijnen en dekkingsgegevens wanneer meerdere machines in hetzelfde veld werken. Gegevens kunnen worden overgedragen en IntelliField kan worden gebruikt met een eenmalig abonnement.
Een stillere, ruimere en informatievere cabine
De verbeteringen aan de cabine van de FR Forage Cruiser zorgen voor meer ruimte, comfort, zicht en geluidsonderdrukking. Vergeleken met de vorige cabine is er 12,5 procent meer vloerruimte, 6 cm meer zitruimte en zijn de opbergruimtes herzien. Ruiten met dubbele laag vooraan en achteraan, plus verbeterde geluiddempende materialen in de vloer, dakhemel en achterwand hebben geholpen om het geluidsniveau in het interieur met 2,5 dB te verlagen. De stoelen zijn verbeterd, met drie nieuwe stoelkeuzes voor de bestuurder en bijpassende stoelen voor de bijrijder. De console aan de rechterkant is herzien voor een intuïtievere bediening en een vernieuwde CommandGrip™ multifunctionele handgreep biedt een verbeterde bewegingsvrijheid.
Een 30 cm IntelliView™ IV Plus-touchscreen vervangt de 26 cm IntelliView IV, met meer verwerkingskracht die resulteert in een snellere opstarttijd, een betere reactiviteit en een betere zichtbaarheid en leesbaarheid in direct zonlicht, dankzij verbeterde graphics. Indien gewenst kan het worden aangevuld met een tweede display voor afzonderlijk beheer van cartografie, automatische begeleiding en IntelliFill™ automatisch vullen van trailers. Voor een sneller reactievermogen is de volledige architectuur van de FR-elektronica vernieuwd.
Bron: New Holland