Fijne cabine
Als je de 9S voor het eerst ziet, valt meteen op dat Massey Ferguson opnieuw voor het opvallende cabineontwerp kiest dat ze met de 8S voor het eerst hebben laten zien. Een goede zaak, want de cabine op de 8S is gewoon heel fijn. Met veel ruimte, een goed zicht en een laag geluidsniveau. De gebruikers die we er naar vroegen, beamen dat (zie Trekkerweb nummer 6, juni 2023). Hun grootste klacht was de plaats van het contactslot, want ze kwamen met de knie tegen de sleutel. Dat heeft MF opgelost in de 9S, door het contactslot op een andere plaats te zetten.
Gebleven is ook de kenmerkende sleuf tussen motor en cabine. Dat scheelt volgens MF in het geluid en ook in de warmte in de cabine. Massey Ferguson heeft goed zijn best gedaan om in de cabine een goed werkklimaat voor de chauffeur te creëren. Ten opzichte van de voorganger, de 8700S, zitten er in de cabine twee keer zoveel uitstroomopeningen en is de ventilator een stuk krachtiger. Daardoor is de cabine sneller warm, maar ook sneller koel in de zomer.
Nog een belangrijk detail wat betreft het zicht. De brandstoftank op de 9S is vergroot naar 660 liter. Daarbij is het ontwerp zo gemaakt dat de chauffeur tussen de tank en de motorkap door zicht heeft op het voorwiel en dat is handig bij het insturen in een rij. Overigens maakt MF tegenwoordig de kunststof tanks zelf in Beauvais.
Zicht is niet alleen overdag belangrijk. Ook ’s avonds wil je goed kunnen zien. De 9S kan worden uitgerust met 23 ledwerklampen. Het totale lichtpakket geeft een lichtopbrengst van 46.500 lumen. Daarbij steekt de lichtopbrengst van 34.000 lumen van de 8700S magertjes af.
Op plaatsen waar je onvoldoende zicht hebt, zoals dicht voor of dicht achter de trekker, plaatste MF twee camera’s. De camera in de neus, net onder het nieuwe logo, heeft een beeldhoek van 120 graden, zodat je die ook kunt gebruiken als je een uitrit uit komt met slecht zicht.
Tekst: Arend Jan Blomsma
Beeld: Arend Jan Blomsma, Massey Ferguson