Claas herziet telescoopladers middenvermogensklasse
Nieuwe Claas-telescoopladers met hoger vermogen en meer comfort in de 3- en 4-ton klasse.
Claas introduceert vijf nieuwe Scorpion-telescoopladers in de 3- en 4-ton klasse. Naast verbeterde stabiliteit en meer hefvermogen kenmerken deze modellen zich door duidelijk meer comfort. Voor de Scorpion 738 en 742 is de nieuwe Varipower 3-rijaandrijving met merkbaar meer trekkracht als optie leverbaar.
Op dit moment bestaat het Claas-assortiment uit acht modellen van de Scorpion-telescooplader met een uiteenlopend hefvermogen van 3,3 tot 6 t en een hefhoogte van 6,7 tot 10 m. Met de Scorpion 733, 1033, 638, 738 en 742 wordt het portfolio nu verder uitgebreid - vijf veelzijdige, nieuwe modellen met meer vermogen en comfort, alsmede een hefvermogen van 3,3 tot 4,2 t.
Krachtiger, stabieler en intelligenter
De nieuwe Scorpion-modellen beschikken dankzij hogere hydraulische druk over 300 kg meer hefvermogen, waardoor de instapmodellen 1033 en 733 nu 3,3 t kunnen heffen. De Scorpion 742 daarentegen beschikt over een hefvermogen van 4,2 t. Om bij deze toenames echter stabiliteit en balans te kunnen blijven waarborgen, is de wielbasis met 100 mm toegenomen en het contragewicht aan de achterzijde dienovereenkomstig aangepast.
Dankzij de nieuwe hydraulische regeling met elektronische aansturing kan er in deze machineklasse ook gebruik worden gemaakt van Smart Loading-functies. Hiermee heeft de chauffeur nu de beschikking over de volgende automatische functies en assistentiesystemen:
▪ Automatisch terugzetten van de bak in de eerder opgeslagen stand. Dit levert vooral bij repetitieve werkcycli dichtbij de grond niet alleen aanzienlijke tijdwinst op, maar draagt ook duidelijk bij aan het gebruiksgemak van de Scorpion.
▪ Dankzij de automatische schudfunctie zorgen de hydraulische cilinders ervoor dat ook bij werkzaamheden met klevende materialen de bak goed wordt geleegd en stortgoederen gelijkmatig worden verdeeld.
▪ Automatisch intrekken van de telescooparm (niet voor Scorpion 1033).
Wanneer de telescooparm daalt, wordt de mast ook automatisch ingetrokken. Voor de chauffeur verlicht dit het werk aanzienlijk. De krachtige Liebherr-viercilinder-dieselmotor met een vermogen van 105 kW/ 143 pk en koppel van 550 Nm levert bij een rustig en zuinig toerental van 1600 t/ min een hydraulisch vermogen van maximaal 160 l/ min. Bij het laden past Dynamic Power het motortoerental automatisch aan de joystickbesturing aan, en daarmee eveneens aan de gewenste hef- en laadsnelheid. Met als resultaat snellere en efficiëntere laadcycli.
Trekkracht van Jaguar fijngevoelig gedoseerd met Varipower 2 en Varipower 3
Alle modellen worden door de krachtige en efficiënte Varipower 2-hydrostaat aangedreven, die al vele jaren lang bij de Claas Jaguar-veldhakselaar voor de nodige kracht, efficiëntie en betrouwbaarheid zorgt. Voor de modellen Scorpion 738 en 742 kan bovendien de nieuwe Varipower 3 als optie worden geleverd. Dankzij een grotere, dubbele hydraulische motor kan hiermee een trekkracht tot 68 kN op de wielen worden overgebracht, een toename van circa 20 procent ten opzichte van Varipower 2 (57 kN). Ondanks dit extra vermogen kan de aandrijving als vanouds fijngevoelig blijven worden aangestuurd. De transportsnelheid van zowel Varipower 2 als Varipower 3 bedraagt 40 km/ h.
Geoptimaliseerde ergonomie van cabine en krachtige airconditioning. De chauffeur staat centraal.
De cabines van de Scorpion 733 - 742 zijn volledig herzien. Het eerste wat direct opvalt is het beschermingsrooster aan de buitenzijde van de cabine. De ruit van het instapportier kan nu 180 graden worden gedraaid en bovendien verder worden opengezet voor betere ventilatie van de cabine. Het zijportier beschikt nu over royale opbergruimte met nieuwe vakken en netten. In het portier werd eveneens meer dempingsmateriaal aangebracht om het geluidsniveau in de cabine nog verder te reduceren.
Dankzij de nieuw vormgegeven stuurkolom is instappen in de cabine nog eenvoudiger en beschikt de chauffeur tijdens het werk over meer beenruimte. Het stuur kan telescopisch worden uitgetrokken, terwijl de hoek daarvan traploos kan worden ingesteld, om zodoende perfect te kunnen worden afgestemd op het postuur van de chauffeur. Het display bevindt zich nu boven het stuur en kan daardoor beter worden afgelezen. Het hangende rem-/ inchpedaal en het grotere oppervlak daarvan zorgen voor een verbeterde ergonomie van de bediening. Vanwege de hangende pedalen kan de vloermat nu eenvoudiger worden verwijderd en na reiniging worden teruggelegd. Het nieuw ingedeelde dashboard bevindt zich nu rechts van het stuur en beschikt over een 3,5- inch beeldscherm (7-inch beeldscherm optie). Daarvoor is ruimte beschikbaar om een smartphone weg te leggen. De nieuwe bediening voor de airconditioning en verwarming is links van het stuur aangebracht, met temperatuurregeling en traploos werkende luchtuitstroomopening in plaats van een drietrapssysteem. De koelcapaciteit is dankzij een volledig nieuwe en groter klimaatsysteem voor de cabine aanzienlijk verbeterd, waardoor ook op hete dagen het interieur steeds aangenaam koel blijft.
De rechts aangebrachte joystickbediening zorgt eveneens voor nog meer comfort. Zowel de joystick als een aantal andere belangrijke bedieningselementen zoals regelaars voor de snelheid en toerentallen bewegen mee met de vering van de chauffeursstoel, zodat de rechter arm van de chauffeur bij laadcycli steeds op de armsteun blijft rusten. Na lange werkdagen, en dan vooral wanneer het al vroeg donker wordt, zorgt een extra ledwerklamp aan de linker A-stijl met coming-home-functie voor meer veiligheid wanneer er niet in verlichte gebouwen of op onverlichte plekken wordt geparkeerd. De chauffeur hoeft dan alleen maar één keer op de coming-home-activeringsknop te drukken, waarna de werklamp nog 60 seconden blijft branden nadat de motor is afgezet om de directe omgeving links van de machine royaal te verlichten. Hierdoor heeft een chauffeur ook ‘s nachts uitstekend zich om het portier van de cabine af te sluiten en vervolgens weg te lopen.
Praktische uitrustingen om het dagelijks werk te verlichten
Een verdere noviteit is de drukontlastingsschakelaar op de linker achterlichthouder. Eén druk op de knop is voldoende om ervoor te zorgen dat de druk van de hydraulische aansluitingen wordt opgeheven, zodat deze eenvoudig kunnen worden aangebracht of verwijderd. Voor reinigings- en onderhoudswerkzaamheden kunnen de Scorpion-modellen van een aantal praktische uitrustingen worden voorzien. Bij een uitrusting met een persluchtrem bevindt zich bij de instap naar de cabine een aansluiting voor een persluchtpistool, zodat op een willekeurige plek vuil kan worden verwijderd en weggeblazen. Voor reiniging is af fabriek bovendien links aan de achterzijde een houder aangebracht om bijvoorbeeld veilig een bezem en een schop te kunnen vervoeren. Rechts bevindt zich een waterreservoir met een inhoud van 5 liter, om snel de handen te kunnen wassen.
Bron: Claas Kamps De Wild